“Kniven skal ikke brukes til terrorformål”
Det er det eneste du trenger å si for å få med deg en kniv ombord på norske fly, viser det seg. For:
Ifølge Luftfartstilsynets EU-liste er det ikke ulovlig å ha med seg kniv om bord, såframt bladlengden er under 6 centimeter og kniven ikke skal brukes til terrorformål.
Dette tyder på at terrorister som ønsker å begå terrorhandlinger sporenstreks bør komme seg til Norge. Det er bare å si “Nei, denne lille fislete kniven her skal jeg da ikke begå terrorhandlinger med. Hørt på maken!”, gå ombord i flyet, og så bruke kniven til å kapre flyet og fly det inn i f.eks. Oslo Rådhus.
Alle vet jo at terrorister aldri lyver, de er verdens ærligste og sier de at kniven ikke skal brukes til terror-formål, så skal den så klart ikke det. Det skjønner jo alle.
En dame på det samme flyet forteller at hun selv måtte ta av seg skoene da hun gikk gjennom sikkerhetskontrollen før hun slapp ombord. Kanskje man tror at terrorister nå har gått over til bare flytende eksplosiver i sko-hæler, og at de aldri mer vil bruke kniv? Det er vel i så fall før de leser om den hendelsen som er beskrevet i Haugesunds Avis i dag.
En 18 år gammel gutt fikk altså kniven med seg om bord, og brukte den til å skjære av flere sikkerhetsseler ombord på flyet. Kniven hadde han fått ha med, siden den ikke skulle brukes til terrorformål.
Selv ble jeg i 2002 fratatt heklekroken min før jeg gikk ombord på et fly, siden den kunne brukes til terrorformål. Men siden er det åpenbart funnet grunn til å slappe av på sikkerhetskravene. Og dessuten har grundige analyser kommet til at terrorister er verdens ærligste mennesker, som selvsagt ikke lyver når de sier at kniven ikke skal brukes til terrorformål.
Dermed tror jeg alle terrorister kan avblåse jakten på avanserte metoder. Det er jo bare å ta med seg en god gammeldags lommekniv eller tre, så lenge den ikke har blad som er lenger enn 6 cm. Om noen spør om den skal brukes til terror-formål, sier du bare nei, og så går du ombord i flyet.
Det enkleste er ofte det beste.
Skriv ut dette innlegget
Copyright©2007 Iskwew


Kommentar av Goodwill den 10.03.07 klokken 11.44.43:
Leste denne på tekst-tv og hoppet virkelig i stolen da jeg så hva det stod. Helt riktig, det er bare å si at “den skal ikke brukes til terror” så er det ok.
Siden han klarte å skjære over sikkerhetsbeltene må den ha vært rimelig skarp, i hvertfall. Og en ting til: Det var slike små kniver de brukte, de som kapret flyene den gangen, 9. september og World Trade Center…
Det er virkelig godt at sikkerheten settes i høysetet!
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 11.49.43:
Strengt tatt er det jo bra at han brukte kniven til å skjære over noen setebelter når han nå først fikk den med om bord, for da kommer det i hvert fall frem i lyset hvor sykt lett det er.
Vi kan jo ikke gjøre det så lett :o|
Kommentar av Undre den 10.03.07 klokken 11.54.53:
o_O
Hva skal man egentlig med kniv ombord?
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 11.56.13:
Ikke bedrive terror i hvert fall! Det hadde tatt seg ut.
Kommentar av Iversen den 10.03.07 klokken 12.09.14:
Men dette er jo ikke noe nytt, sålenge du plukker det med deg etter innsjekking får du jo med deg det aller meste av essensielle bestikkvåpen.
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 12.11.01:
Interessant. Hvor dumme er vi, egentlig? Det er jo helt unødvendig å være redd for flytende eksplosiver i tåteflasker når det er så lett å få med seg en kniv om bord.
Kommentar av Goodwill den 10.03.07 klokken 12.16.03:
Det er jo opplagt. Han skulle selvsagt bruke den til håndarbeid. De beltene har jo hatt samme design siden tidenes morgen. Klart de trengte en face-lift
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 12.20.32:
Ja, nettopp, Goodwill. Og jeg er potte sur for at jeg ikke fikk ha med den lille håndarbeidssaksen og heklekroken min altså. Jeg skulle jo bare lage blondekant på setebeltene.
Kommentar av Goodwill den 10.03.07 klokken 12.26.38:
Javisst! Skandale!
Kommentar av Hold T. Forfall den 10.03.07 klokken 12.30.39:
Jeg husker hva man måtte krysse av på ved innreise til Junaiten. Har du deltatt i folkemord? Fristende å krysse av feil og unnskylde seg med at oops, må ha satt pennen feil i en luftlomme.
(Noen forklarte meg at meningen med å stille sånne spørsmål, var at du mister visse rettigheter til opphold dersom du blir fersket i å lyve for immigrasjonen. Har litt vanskeligheter med å skjønne at det skulle bety noe fra eller til.)
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 12.42.17:
Jeg husker også det - og det var slik i UK også. Uten at jeg noen gang skjønte annet enn at det måtte være for å markere at terrorister selvsagt ikke er løgnere også. Så til de grader kan vi ikke stigmatisere dem som gruppe.
Kommentar av Iversen den 10.03.07 klokken 12.46.43:
Nå kom jeg på den herlige Dell-kjøpeprosessen. Der må man hake av for om man vil brukte maskinen til terroristformål eller ikke. En venn av meg skulle tøyse litt (idioten) og haket av for “ja”. Han kan fremdeles ikke kjøpe PC fra Dell, tre år etter.
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 12.47.54:
HAHA! Der kan du se, noen tar dette alvorlig. Og jeg er jo helt sikker på at terrorister vil krysse ærlig og redelig av for “Ja”.
Kommentar av Beate den 10.03.07 klokken 13.23.35:
Jeg har ikke tatt fly etter de nye bestemmelsene.
Men på meg virker de helt håpløse.
Det de er nyttige til, derimot er at de gir stoff til å fantasere litt. Jeg har etter hvert funnet ut ganske mange morsomme måter å få smuglet med seg veske på flyet.
Favoritten min er løspupper og løsmage. Det skal kunne gi en liter eller to, bare det.
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 13.37.03:
Ja, det er jo et hav av muligheter her. En kløktig terrorist vil jo finne mange åpninger i systemet.
Men.. de trenger jo åpenbart ikke overanstrenge de kreative evnene sine akkurat.
Kommentar av Hold T. Forfall den 10.03.07 klokken 13.54.37:
Er ikke det en sånn passe gammel film-/tegneserieklisjé? Mannen i bandittrollen kan begå de grusomste forbrytelser, men vil alltid være tro mot sitt ord.
Kommentar av Cirkelin den 10.03.07 klokken 14.01.05:
Beate, du skal ikke føle deg for trygg på at du kommer i gjennom kontrollen på Gardermoen med væske i løspuppene, for deres arbeidsmetoder er uransakelige.
Da jeg skulle ut på tur før jul så scannet de skoene på alle som sto i køen. De av oss som ikke hadde skjulte metalldeler i fottøyet slapp å ta dem av for å sende dem på båndet. Deretter var det gjennom portalen og der pep det på meg. Nærmere undersøkelse med håndscanner gjorde det relativt klart for meg (og de 100 andre i køen bak meg) at BH-spilene og hektene bak og på skuldrene var av utslagsgivende metall.
Jaha, tenkte jeg. Dette kan bli gøy. Var forberedt på å måtte ta av jurhengeren og gjøre et nytt forsøk på å passere porten til taxfreehimmelen, men nei da. Gå tilbake og send skoene på båndet sa damen! Det pep like herlig når jeg passerte detektoren for annen gang, men jeg så vel ikke så terroristisk ut i strømpelesten.
Faen. Nå skjønner jeg det. Neste gang kan jeg stappe BH’en full av sakser og heklekroker. Sånt kommer man jo unna hvis man bare går i strømpelesten
Isk, neste gang du skal på tur må du huske hele sokker og ekstra stor BH til smugling av håndarbeidet.
Kommentar av Britt M. den 10.03.07 klokken 14.36.38:
Hvis vi hadde innført nudistflyvninger hadde alt dette blitt så mye enklere!
Kommentar av Cirkelin den 10.03.07 klokken 14.55.48:
Britt, der tror jeg du tar feil. Tenk på alle som ville blitt beskyldt for terrorisme etter å ha eksponert sine ymse kroppsdeler utildekket da!
Kommentar av Britt M. den 10.03.07 klokken 16.39.40:
Cirkelin: hehe, å nei! Det tenkte jeg ikke på…
Kommentar av Beate den 10.03.07 klokken 17.29.44:
Cirkeln, det er jo bare å sørge for plastikkhekter sammen med løspuppene! Jeg tror dette skal gå bra, jeg.
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 17.36.43:
Cirkelin, takk for tips om hvordan jeg kan få med meg brodersaksen og heklekroken. Det må la seg gjøre å ha et helt lite syskrin i BH’en.
Britt, det er kanskje en ide, men jeg tror det kan bli litt estetisk ubehagelige flyvninger av det. På grensen til terror, som Cirkelin sier.
Beate, hva med eksplosiver sydd inn i stroppene?
Kommentar av Beate den 10.03.07 klokken 17.47.19:
Isk, jeg har liksom bestemt meg på å bli ekspert på dette med vesker.
Det eneste jeg ikke har skjønt enda er hvordan de kan eksplodere eller være farlige. Det eneste jeg har tenkt om det så langt er at det kanskje er snakk om en parfyme som kan skremme vannet av de fleste, og som i store mengder ikke bare kan brukes som terrorvåpen, men også tortur.
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 17.49.09:
For eksempel den som heter Opium? Du kan jo bruke Tigerungen som konsulent. Han har jo diagnostisert parfyme før.
Kommentar av Hold T. Forfall den 10.03.07 klokken 18.05.16:
L’Oréals Flowerbomb forsvant fra taxfree-sjappa på Gardermoen. En blogger kommenterte det under tittelen When perfume bottles are outlawed, only outlaws will have perfume bottles
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 18.40.56:
Så altså - kniv kunne han ha, men ikke den blomsterbomben?
:o)
Kommentar av Hold T. Forfall den 10.03.07 klokken 18.54.50:
Flowerbombs don’t smell people. People smell people.
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 19.39.02:
Hehe nettopp - og det er jo ikke kniven i seg selv som er problemet heller. Det ville noe i hvert fall NRA ha sagt til det at man ikke kan reise med våpen av ymse slag.
Kommentar av Beate den 10.03.07 klokken 20.10.47:
Tigerungen gjorde en bamhjertighetsgjerning.
Eller tok en “Keiserens nye klær”.
Veldig bra, Tigerungen, stå på!
Kommentar av Lothiane den 10.03.07 klokken 21.54.42:
He he, du kicka på den historien du også, ja… Syke greier. Husker de tok fra meg en bitteliten neglefil av metall. Den var ikke spesielt spiss eller skarp. Hadde ikke nyttet å gå løs på setebelter med den, i hvert fall. Men den måtte jeg si farvel til på Gardermoen - og det var før de nye reglene.
De siste gangene jeg har fløyet har jeg opplevd veldig ulik praksis. Noen ganger må jeg ta av skoene på forhånd, andre ganger ikke. Jeg har sett folk bli nekta å ta med mat og drikke de har kjøpt på flyplassen… mens jeg kom meg gjennom med en tubeost i bagen i samme kontrollpost. De spurte hva det var, jeg forklarte (hadde glemt at jeg hadde den der) - og så var det ålreit. Snodig.
Savner forresten fortsatt den neglefilen…
Kommentar av Iskwew den 10.03.07 klokken 23.28.07:
Hehe, Beate, jeg håper damen tok det høylydte hintet. Det var en riktig så drepende parfyme.
Lothiane, jeg husker fortsatt hvor uforstående jeg var til at jeg ikke fikk lov til å ta med meg en liten heklekrok ombord på fly.
Beate har kanskje noen tanker om hvordan våpen kan kamufleres i tubeost, men det hadde de vel ikke på flyplassen.
Kommentar av Shoaib den 11.03.07 klokken 00.35.38:
Tviler på om den forklaringen hadde blitt godtatt fra meg … just a feeling.
Synes uansett det er idiotisk … man kan kjøpe vinflasker inne på taxfree’en, en knust vinflaske er farligere enn en kniv, men kapitalhensyn gjør vel at det går bra.
Kommentar av Iskwew den 11.03.07 klokken 00.41.00:
Javisst - men de tjener jo fryktelig mye penger på taxfree-salg. Så dermed er ikke vinflasker farlige :o)
Jeg tror at terrorister kan sikre litt ekstra med å bleke håret og bruke blå kontaktlinser, Shoaib :o) Da blir det nok lettere å få med kniven om bord.
Kommentar av Rambukk den 11.03.07 klokken 01.25.12:
Det som er litt snodig er at sikkerhetsvaktene, med myndig mine, beslaglegger beholdere med mistenkelig væske, for så å slenge dem i søpla.
I tilfelle det er høyeksplosivt sprengstoff…
Kommentar av Iskwew den 11.03.07 klokken 01.32.33:
Ja det kan du si. Om terroristen ikke kan sprenge et fly i lufra, så kan han i hvert fall sprenge flyplassen.
Høyverdig logikk er det virkelig ikke.
Kommentar av Helge den 11.03.07 klokken 01.55.34:
Jeg synes samekniv må være tillatt, fordi det er etnisk. Dessuten er ikke samer terrorister.
På den annen side så ser jeg ikke helt problemet. Kan en ikke bare gjøre biletten ugyldig for terrorister? En kan ha en klausul i liten skrift. Så kommer de ikke inn på flyet under innsjekkingen.
Eventuellt så kan det bli ulovlig å kapre fly med barberblad og plastkniver.
Kommentar av Iskwew den 11.03.07 klokken 10.51.52:
Helge, her hadde du veldig mange gode forslag, som jeg synes du skal sende til Luftfartsmyndighetene :o)
Bare de som ikke er terrorister får kjøpe billett - problem solved :o)
Kommentar av Lothiane den 11.03.07 klokken 11.00.18:
Flaks for meg at ikke Beate satt i kontrollen på Sola.
Eller… jeg hadde gladelig gitt fra meg tubeosten, jeg… Kunne jeg fått tilbake neglefilen.
Kommentar av Iskwew den 11.03.07 klokken 11.04.02:
Neste gang gjemmer du neglefilen inne i tubeosten, Lothiane!
Kommentar av Hold T. Forfall den 11.03.07 klokken 11.51.16:
Jeg har faktisk blitt fratatt to korte knappenåler. Sannsynligvis fordi personellet trengte å vise en fangst til noen.
Kommentar av Iskwew den 11.03.07 klokken 11.56.39:
To knappenåler? Jeg kan se deg for meg der du med vilt blikk løper til cockpit og truer dem til å snu flyet med to knappenåler.
Kommentar av Hold T. Forfall den 11.03.07 klokken 12.19.51:
Jeg var på vei fra metallfestival i Atlanta, så de trodde vel nålene var verktøy for å kapre flyet ved hjelp av voodoo.
Kommentar av Iskwew den 11.03.07 klokken 12.55.37:
Ahhh. Det er kanskje den neste terrormetoden. Voodoo! Da kan du jo til og med fjernterrorisere.
Kommentar av Helge den 11.03.07 klokken 20.03.08:
Fjernterrorisme er forbudt i følge Genevekonvensjonen. Bare for å nevne det ;O)
Kommentar av Iskwew den 11.03.07 klokken 20.09.50:
Fillern, da går ikke det heller :o/
Kommentar av Iskwews hjørne på www » Blir så sinte at de er en fare den 21.03.07 klokken 09.39.20:
[...] Selv om det jo har vist seg at det er store hull i sikkerhetskontrollene, som da en ung mann reiste med kniv mellom Haugesund og Oslo, siden han hadde bedyret at det ikke skal brukes til terror. Uansett; [...]