Nordmenn er bønder og idioter
Denne uttalelsen er det filmskaper Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen som kommer med. Det er fordi veldig få har gått på kino for å se filmen hans, “5 løgner”.
“Hvorfor skal man ikke kunne kjefte på publikum? Hvis store deler av Norges befolkning består av bønder som har stukket hodet ned i potetåkeren så er det sånn det er, da må man som kunstner kunne si fra om sannheten.”
Det er sjelden det hjelper å kjefte på publikum, og heller bønder og idioter enn Lars Daniel, sier nå jeg. Det var jo han som i prostitusjonsdebatten kom med disse bevingede ord:
“Menn må få lov til å være sexistiske og moralsk urimelige. Menn må få være horer og ufornuftige.”
og
“Dette er det største angrepet på menns seksualitet siden andre verdenskrig. Dette er puritanisme – man nekter mannen å ha seksualitet.”
Jepp. Og jeg må få lov til å slippe å se filmen til Lars Daniel. Muligens er filmen bra den, men jeg blir ikke mer lysten på å se den av at han kaller publikum idioter. Det er sjelden en god strategi. Tror han vi løper på kino nå, for å bevise at vi ikke er bønder og idioter?
Egil Akselsen, kinodirektør i Trondheim sier det slik:
“Nei, det går ikke an å skylde på publikum når besøket svikter, det norske kinopublikummet er svært kvalitetsbevisst. En regissør skal formidle noe og treffe publikum, og det er en oppgave han må ta alvorlig.”
Ja, nettopp. Det hjelper lite å sutre om at folk er idioter. Og denne filmskaperen slår meg som en mann med et megalomant ego, og liten innsikt i samfunnet rundt seg. Om folk ikke skjønner, er det gjerne fordi produktet er sært eller fordi budskapet ikke er godt formidlet. Ikke fordi folk er bønder og idioter.
Skriv ut dette innlegget
Copyright©2007 Iskwew


Kommentar av Vidar den 13.09.07 klokken 09.22.56:
Lars Daniel har vel alltid vært en person som ikke nødvendigvis mener det han sier, men som helst ser at noen blir provoserte over uttalelsene hans. All PR er altså god PR, litt sånn Toril Fiskerstrand. Men sånn er det kanskje å være træsj-filmskaper idag?
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 09.25.10:
Jeg tror han er ganske skrudd da, Vidar :o) Og dermed kan finne på å mene både det ene og det andre. Ting tyder på det.
Kommentar av Vidar den 13.09.07 klokken 09.27.36:
Jeg har faktisk både møtt mannen og snakket med han, selv om det er både ti og femten år siden nå. Og jeg er ikke uenig med deg.
Kommentar av XmasB den 13.09.07 klokken 09.31.38:
Så utrolig barnslig. “Buhu, ingen vil leke med meg” var alt jeg leste. Også voksne mannen da.
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 09.32.08:
Jeg har ikke møtt ham, og når jeg tenker meg om gjør det ikke noe :o))
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 09.33.06:
Voksen og voksen, XmasB… det har ikke alltid med alder å gjøre det der.
Kommentar av Håkon den 13.09.07 klokken 09.50.08:
Hvem var det som en gang sa at det er ikke så vanskelig å være geni og påpekte at den store utfordringen er å være selverklært geni?
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 09.51.51:
Det vet jeg ikke, Håkon, men det var utrolig godt sagt
Kommentar av Vidar den 13.09.07 klokken 10.04.42:
Har en følelse av at han så gjerne vil være “Misforstått Kunstner med stor K”. Og at dagens uttalelser og reaksjoner vil bli samlet på, slik at han en dag kan si “Hva sa jeg”. Litt som træsjfilmens far, John Waters. Som jo helt sikkert må være hr Jakobsens forbilde.
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 10.07.19:
Det ser jeg ikke bort i fra, Vidar. Men folk kommer sannsynligvis ikke til å skjønne noe mer da heller.
Forøvrig fikk vel filmen relativt gode kritikker av noen, og slakt av andre, gjorde den ikke?
Kommentar av Vidar den 13.09.07 klokken 10.27.06:
Jo, jeg mener å huske gode kritikker. Har tydligvis ikke fått med meg VG og Dagbladet. Så jeg tenkte faktisk å se den. I tilfelle den var bedre enn hans 90-tallsfilmer. Som fikk total slakt. Men etter dagens uttalelser blir det nok Jason Bourne og Matt Damon istendenfor denne helgen :o)
Kommentar av Håkon den 13.09.07 klokken 10.29.45:
Nja, jeg tror jeg bare har lest kritikker som egentlig sier midt-på-treet. Da holder jeg uttalelser fra manusforfatter/regissør utenfor (det får jo være måte på selvkritikk), for ikke å snakke om diverse frodige forhåndsomtaler. Nå får også kritikkene i de to store tabloidene sin del av skylden for floppen.
Kommentar av Weinberg den 13.09.07 klokken 10.30.01:
Det er vel få som sier det bedre enn Calvin (altså Tommy, han med Tiger’n):
[quote]“People think it must be fun to be a super genius, but they don’t realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.”[/quote]
En ting skal Jacobsen dog ha, han fikk meg til å lese Michel Houellebecq.
Ikke så gal at det ikke er godt for noe, altså.
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 10.30.56:
Den har jeg mer lyst til å se også! De to første var glimrende :o)
Jeg mistet i og for seg sansen for Lars Daniel etter amøbe-uttalelsene hans i prostitusjonsdebatten. Og klarer ikke helt å løsrive lysten til å se filmen fra han som person og alt han sier av snåle ting.
Kommentar av Vidar den 13.09.07 klokken 10.46.32:
Gosj! Han fikk 9 millioner i støtte fra filmfondet!! Jeg tror jeg skal bli filmskaper. Jeg har mye på hjertet, og kunne godt tenke meg å herje litt med selvtilliten til unge norske skuespillere. Kanskje jeg blir den nye Bergmann?? Jeg caster nok Nicolai Cleve Brock, tenker jeg…
Kommentar av Håkon den 13.09.07 klokken 11.35.00:
9 millioner er dessverre ikke mye når man skal lage halvannen time spillefilm, så jeg tror det er lurt å søke motivasjon til å bli filmskaper andre steder. :o)
Kommentar av Vidar den 13.09.07 klokken 11.47.30:
Hm sant nok. Kvalitet koster. Min yndligsserie fra HBO, Carnivale, ble jo stoppet etter bare to sesonger fordi de ikke klarte å produsere for under 2 millioner USD per episode. *hulk*
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 12.33.04:
Han bedrev jo en del egenreklame ja, Håkon. Forøvrig husker jeg at Pia Tjelta ble spurt om prostitusjonskommentarene til regissøren før premieren, tydelig ubekvem. Muligen har ikke det utspillet hatt så positiv effekt på besøkstallene :o)
Weinberg, Calvin&Hobbes er toppen av stor innsikt :o)
Vidar, jeg tror helt sikkert du kan bli den nye Bergman! Bare ikke glem oss andre da ;o)
Kommentar av Goodwill den 13.09.07 klokken 13.36.04:
Sukk…! Enda én som skulle vært beskyttet mot seg selv.
…og jeg noterer meg at dét er en film jeg ikke trenger å bruke tid på…
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 14.00.26:
Ja, det kan du si :o)
… og jeg kommer ikke til å løpe på kino, jeg heller.
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 14.33.40:
Nå har Lars Daniel nettprat hos aftenposten.
*sitter på hendene og ser alvorlig ut*
Kommentar av Rockette den 13.09.07 klokken 15.05.18:
Ingen fryd så deilig som skadefryd…
Da jeg leste intervjuet om sex-kjøp, håpet jeg at det finnes noe slikt som karma. Det gjør det åpenbart.
Me happy! Ond, men happy:-)
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 15.22.34:
Du var ikke alene om det, Rockette ;o) Og jeg tenkte jo at hvorfor i alle verden skal jeg se filmen hans?
*evil grin*
Kommentar av Sauegjeteren den 13.09.07 klokken 16.35.02:
Jeg reagerer selvsagt på at han stiller likhetstegn mellom bønder og idioter. Jeg mener jo selvsagt at det er omvendt.
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 17.07.14:
Sauegjeteren, synes du egentlig vi trenger å lure mye på hvem som er idioten? Ta en titt på nettmøtet og sjekk bruken av utropstegn, for eksempel.
Kommentar av Marina den 13.09.07 klokken 17.49.24:
Jeg er ikke helt sikker på at “idiot” er den riktige betegnelsen. Fyren greier jo å komme med dumme uttalelser til pressen, så han er vel heller en moron?
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 18.23.31:
Oh! Der våknet språk-fetisjisten. Hva er forskjellen på “idiot” og “moron”?
Kommentar av Marina den 13.09.07 klokken 18.30.01:
En idiot har lavere IQ enn en moron. Er ikke helt sikker på tallene, men en idiot kan ikke lære ting som å kle seg selv eller snakke. Det kan en moron.
Så en moron kan si idiotiske ting til pressen og en idiot kan ikke.
Og bønder er helt klart ikke idioter selv om endel av dem ikke sier mye. De greier ut med ting som å pløye, melke kyr og gjete sauer. Det er jeg sikker på at idioter ikke kan.
Kommentar av Sexy Sadie den 13.09.07 klokken 20.38.46:
Poenget er faktisk at jeg begynner og synes synd på Lars Daniel. Jeg innbiller meg faktisk at fyren har en tvillingbror. Daniel Lars. Fordi det går ikke an å være så dom alene.
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 21.46.35:
Vi har vel ikke sånne definisjoner her, Marina. Men jeg ville kanskje oversatt “moron” til “dust” på norsk.
Sadie, du skal se du har funnet ut av Lars Daniel. Han har en slem tvillingbror som stadig vekk lager kaos for ham.
Kommentar av Marina den 13.09.07 klokken 22.24.55:
Nei, “moron” er en vitenskapelig definisjon og “dust” er bare noe man kaller folk når man ikke er enig med dem.
Men “moron” høres vel litt moronisk ut på norsk?
Kommentar av Iskwew den 13.09.07 klokken 22.45.26:
Det er ikke et uttrykk på norsk. Det er veldig amerikansk, tror jeg.
Kommentar av Mads den 13.09.07 klokken 23.19.12:
Aftenpostens kronikk- og debattredaktør Knut Olav Åmås skrev en interessant kommentar om Krutzkoff Jacobsen i august:
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1944243.ece
Kommentar av Vidar den 13.09.07 klokken 23.30.49:
Lars Daniel sier hva som helst for å provosere. Poenget for ham er ikke hva han sier. det er hvordan folk reagerer på det. Han er observatøren, i egne øyne kunsteren, som “lurer” folk til å blottstille egne fordommer. Om idioter og duster for eksempel. Og jeg tror ikke han er dum. Han er bare meget pussig. Med en kunstform som ingen er interessert i ennå. Men hva om han og hans likesinnede blir det neste “IT”? Da kan jo ISK-bloggen bli et kunsterk. Lars Daniel sitt.
Kommentar av Iskwew den 14.09.07 klokken 07.29.39:
Den var interessant, ja, Mads.. uten at jeg er sikker på om jeg skjønner mer av mannen.
Hehe, Vidar, jeg tror vel til evig tid det blir litt for smalt for den gemene hop, altså. Men hva vet jeg.
Kommentar av Mads den 15.09.07 klokken 01.03.31:
Krutzkoff Jacobsen var gjest i NRKs frokost-tv fredag morgen.
Jeg ble litt overrasket over å se og høre ham. Hadde dannet meg et bilde av ham som en sint, arrogant bølle. Men han fremstår som bemerkelsesverdig mild og rolig. Synes han er litt søt, jeg
Fant bare link til hele sendingen, innslaget ble sendt kl. 06.50.
13 minutter og 30 sekunder ut i klippet.
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/288196
Kommentar av Iversen den 15.09.07 klokken 04.30.17:
Han hadde noen gode poenger (jeg har ikke sett filmen, men hatet klippet), det skal han ha. Men det var først helt på slutten han hentet seg tilbake fra det ekle inntrykket han klarte å gi meg de første minuttene.
Kommentar av Iskwew den 15.09.07 klokken 15.14.33:
Det skal jeg (kanskje) titte på, Mads. Men jeg vet ikke om jeg skal bruke mye energi på mannen.
Iversen, han er helt klart en snurrig skrue. Det er hevet over enhver rimelig tvil.
Kommentar av HvaHunSa den 16.09.07 klokken 15.18.42:
Dette må være et utbredt fenomen.Jeg har en Mads Larsen på nakken (ja, du fikk ønsket ditt oppfylt - han googlet seg selv og fant meg :-))som sutrer noe veldig over kritikken han får.
De tar spadetak og forventer sympati, men jeg har egenlig bare litt fnising å tilby jeg altså. Ja, og en smule forakt. Det innrømmer jeg glatt!
Kommentar av Iskwew den 16.09.07 klokken 16.44.42:
Uff da. Sutregutter er vi ikke så begeistret for. Selv hadde jeg en ganske betuttet forsker her for en stund siden, etter har jeg hadde raljert over forskning på blåøyde menns preferanser for blåøyde damer.
http://iskwew.com/blogg/2006/10/26/det-var-blaaoyd/#comment-16025
:o)