Kløktige beskrivelser av barn
Du skal ikke undervurdere betydningen av astrologi, engler, hårfarge og andre ytre ting i skolen så lenge man kan undervise med utgangspunkt i at barns egenskaper avgjøres av deres kroppsfasong, og hvor skolemodne de er av hvor mange melketenner de har mistet?
På Steinerskolens Lærerutdanning undervises studentene i tolkning av barn basert på hvordan de ser ut og i vurdering av skolemodenhet basert på tannfelling. Men hvorfor stoppe der? Inkluder også horoskop, hårfarge, tannstilling samt mengden fregner som kriterium for å avgjør hvordan barn er og hvordan de best kan behandles.
Får Steinerskolen statsstøtte, er det noen som vet?
Skriv ut dette innlegget
Copyright©2008 Iskwew


Kommentar av tb den 04.04.08 klokken 14.54.48:
For en med sterke interesser for det mer eller mindre okkulte, er det jo rett og slett storartet å møte fysiognomikken igjen, midt i 2008! Sist den løftet sitt merkelige hode var vel rundt 2. verdenskrig? Driver de med frenologi og skallemåling også, tro?
Bør jo ikke være overraskende for noen, Steiner-læren en jo et okkult system, med utgangspunkt i teosofien. Steiner er riktig nok ikke så underholdende som Blavatsky, som han stjal masse fra, men gøy er det.. Som overordnet ideologi og prisnipp for en offentlig godkjent og støttet skole derimot, veeeel….
Men nå er jo vår offentlige skole basert på et annet “okkult” system Jfr grunnskolelovens formålsparagraf som ble sitert her forleden dag, så forskjellen er vel ikke så stor?
Kommentar av Iskwew den 04.04.08 klokken 15.09.44:
Jeg synes jo man skal sette karakterer ved bruk av Tarot-kort når man først er i gang, tb.
Ikke godt å si hva slags andre teknikker de bruker, men i hvert fall fremgikk det fra Dagbladet at foreldrene synes bruk av melketannfelling som kriterium for modenhet er helt på sin plass. Jammen, da så!
Jeg synes dette er på kanten av hva man bør utsette sakesløse små for, altså. Virkelig!
Kommentar av tb den 04.04.08 klokken 15.31.59:
Tarot-kort? Glimrende ide. Kanskje til karaktersetting, men aller mest til yrkes- og utdanningsrådgivning.
Fysiognomikken og litt frenologi skulle holde langt til karakterfastsettelse.
Nå swinger det av norsk skole igjen!
Hmmm, burde være mulig å få godkjenning og støtte til en skole basert på Aleister Crowleys lære også? Noe for OTO eller Den gnostiske katolsk kirke?
(for å være helt ærlig så er det mer fornuft i finne inne i alt det stormannsgale tåkepratet til Crowley enn i Steiners versjon av teosofien…
)
Kommentar av Goodwill den 04.04.08 klokken 15.58.20:
Grøsser!!
Denne pedagogikken ser ut som noe vi putter i samme sekken som “Lightning Process” og en stor tung stein, og senker på havets bunn. Makan!
Kommentar av Håkon den 04.04.08 klokken 16.16.54:
Siden du leser om konspirasjonsteorier for tiden..
(mao, er det staten som får Rudolf Steiner-støtte?)
Kommentar av Iskwew den 04.04.08 klokken 16.30.16:
tb, her kommer de gode forslagene på løpende bånd! Jeg tror vi og Steinerskolen kan reformere hele tilnærmingen til elever i norsk skole.
Denne Crowley har jeg ikke snøring på, men skal sjekke!
Jepp, det kan være en god ting å gjøre, Goodwill!
Jasså, Håkon, her kan det spinnes noen konspiratoriske teorier, ja. Forøvrig ser jeg med spenning frem til kveldens Nytt på nytt. Jon Almås er også Steinerskolebarn.
Kommentar av Undre den 04.04.08 klokken 16.31.13:
Hæhæ! Så bra, Isk!
tb: Godt poeng!
Kommentar av Iskwew den 04.04.08 klokken 16.33.54:
Undre
Kommentar av Espen den 04.04.08 klokken 17.25.04:
“Vennlig, så lenge hun er i kommandoen”
Si meg, står det virkelig så dårlig til med norskkunnskapene på Steinerskolen?
Kommentar av Iskwew den 04.04.08 klokken 17.55.28:
De er vel kanskje mer opptatt av kroppsfasong enn av å lære bort norsk?
Det sto en ting i VG i går, som var fascinerende: “Faller for eksempel håret ned i ansiktet på barnet, blir dette lagt merke til”, sier Gerd Eva Valøen, ansvarlig for innholdet i høyskolens praksishåndbok.
Å? Barnet vil endre personlighet av hårklipp?
Kommentar av Undre den 04.04.08 klokken 18.26.16:
Dette ligger ute på http://www.steinerskolen.no. Det kan se ut til at VG har vært i manko på en framside og vært litt kreative:
Kommentar av Undre den 04.04.08 klokken 18.27.12:
… eventuelt er det noen som fossror.
Kommentar av Iskwew den 04.04.08 klokken 18.30.02:
Jeg tror kanskje det, Undre, for kreti og pleti fra Steinerskolen har uttalt seg i opptil flere aviser, og bidratt til forståelsen.
Blant annet med den om lange lugger, for eksempel.
Something smells fishy!
Kommentar av Undre den 04.04.08 klokken 18.31.33:
ROFL!
Kommentar av Iskwew den 04.04.08 klokken 18.47.59:
“Vi forstår at kunnskapsministeren ønsker en redegjørelse fra Steinerhøyskolen på bakgrunn av påstandene i VG. Det skal han få.”
Det er jammen godt å høre.
Jeg leser dem til å si noe ala “ja, det står der, men det er ikke som dere tror”.
Det skal bli interessant å se hva som kommer ut av den redegjørelsen til kunnskapsministeren.
Kommentar av Håkon den 05.04.08 klokken 08.34.17:
Det er av sine egne man skal ha det, og da er det jo greit at kreti og pleti av støttespillere slipper til i mediene. Når det kommer til stykket er jeg positiv til at det finnes skoler som er knyttet til forskjellige livssyn og religioner, og at myndighetene skal få lov til å stille krav om at disse skolene holder seg innenfor visse grenser.
Egentlig er det vel denne prosessen vi ser nå, samtidig som det virker som kontrollen har vært noe slapp.
Kommentar av Iskwew den 05.04.08 klokken 11.11.46:
Ja, jeg er også positiv til det, Håkon. Men det må sikres at innholdet og innretningen på skolene er i tråd med en viss fornuft og norske lover ellers.
Forøvrig har jo Grunnskolen tatt opp i seg en god del Steiner-lignende pedagogikk de siste årene, når det gjelder prosjekter og kreativitet i tilnærmingen. Det har muligens en del for seg, det. Så alt er ikke bare tull med Steinerskolen.
Kommentar av Anna Ja den 06.04.08 klokken 11.41.02:
Fra Steiner selv:
(…) Kritik kommer det alltid att finnas - det gäller bara att försäkra sig om att den är och förblir oberättigad(…”
Kommentar av Iskwew den 06.04.08 klokken 12.42.30:
Ja, det er del det som gjelder, Anna
Kommentar av Skorpionkvinnen den 08.04.08 klokken 11.30.15:
Iskwew, jeg håper ikke du kommer til å bruke VG og Dagblabla som sannhhetskilder for din holdning til ting, det er du da alt for reflektert til!? Ting som blir tatt helt ut av sin sammenheng har lite med sannheten om Steinerpedagogikken å gjøre. Og som du selv sier, en god del av den nyere pedagogikken i vanlig skole er faktisk påvirket av Steinerskolenes opplegg.
Tabloidavisene har til og fra i årevis hatt en slags anti-Steinerskole kampanje. Selvfølgelig er det kritikkverdige ting som skjer innenfor Steinerskolen, i likhet med i den offentlige skolen. Jeg har daglig kontakt med lærere fra den offentlige skolen, og må bare si at det finnes veldig mye rart og mye kunnskapsløshet der…
Mine tre barn har alle gått ti år på Steinerskolen, og har blitt flotte, reflekterte, interesserte og kunnskapsrike ungdommer. Selv mistrivdes jeg fryktelig under skolegangen, selv om jeg var “flink” elev, derfor var jeg sjeleglad for å ha et alternativ til mine egne unger. Jeg er veldig for et mangfoldsamfunn, og her har Steinerskolen sin naturlige plass!
Skorpionkvinnens siste bloggpost er..Til hovedstaden for å gjøre meg kulturell
Kommentar av Iskwew den 08.04.08 klokken 11.40.12:
Det jeg har bitt meg mest merke i er uttalelser fra Steinerskolens egne, Skorpionkvinnen, og dessuten fra en representant fra FAU, som altså støtter bruken av dette. Valøens uttalelser for eksempel, de er ganske sjokkerende.
Jeg ser frem til den redegjørelsen Steinerskolen skal gi til Kunnskapsdepartementet. Den vil forhåpentligvis gi beroligende svar.
Kommentar av Skorpionkvinnen den 08.04.08 klokken 12.00.21:
Jeg håper også den redegjørelsen blir beroligende. Og det er helt sikkert en del merkelige mennesker som jobber innefor Steinerskole-systemet. I likhet med vanlig skolevesen. Det er bare så mye lettere å “henge ut” dem fra en privat skole.

Selfølgelig er det viktig med kontroll av Steinerskolene. Men den unyanserte måten VG og Dagbla slår opp ting på, trekker ting ut av sammenhengen osv, synes jeg ikke om.
Skorpionkvinnens siste bloggpost er..Til hovedstaden for å gjøre meg kulturell
Kommentar av Håkon den 08.04.08 klokken 12.10.19:
Jeg er ikke helt sikker på hva som er “Steiner-pedagogikk” (og ikke bare alternativer til det som til en hver tid er godtatt i den offentlige skolen). Det som er positivt er at den offentlige skolen utvikler seg. (Med Montessori-bestemor og antroposof-naboer er det mulig at den offentlige skolen ikke har satt like stort preg på meg som andre, så jeg aner kanskje ikke hva jeg uttaler meg om her.)
Kommentar av Iskwew den 08.04.08 klokken 12.29.27:
Det har jo vært mye rart rundt Steinerskolene her i strøket i hvert fall, men pengerot og konflikter. Oppslag man ikke liker kan mange oppleve, og det må Steinerskolen leve meg, og forsøke å korrigere om det er feil.
Den offentlige skolen utvikler seg, ja, Håkon. Noen ganger i for stor grad, for eksempel har ikke dette med store grupper vært noen suksess. Jeg er ikke sikker på at det store fokuset på prosjektarbeide er det heller.