Nok en gang stiller en som er anklaget for alvorlig kriminalitet i retten i lusekofte. Arfan Bhatti, altså, som er den første som er tiltalt etter terrorloven. Den forrige stor-kriminelle som brukte lusekofte i retten, var David Toska. Forskjellen er vel stort sett at der Bhatti stiller med appelsin, stilte Toska med Freia Melkesjokolade. I kombinasjon med kofte gir forøvrig begge assosiasjoner til det urnorske og kjernesunne. Det er rett og slett påsketur over det hele.
Fra å være et tradisjonsplagg som i tillegg ble gitt til ymse kjendiser av Se&Hør har nå lusekofta blitt en krim-markør. Jo verre forbrytelse du er tiltalt for, jo større er sannsynligheten for at du stiller i retten i lusekofte, av alle ting.
Advokat Elden har ikke påvirket klesvalget til Bhatti, sier han. Men kanskje Toska har?
Voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk sier til VG:
Hva de har på seg, betyr ikke noe for rettssaken, men det betyr noe for imaget. Bhatti er tiltalt for terror som innebærer et angrep på Norge. Samtidig stiller han i retten med et av de viktigste symbolene for norsk kultur: Det er neppe tilfeldig.
Det ser ut til at tradisjonsplagget lusekofte, med tette bÃ¥nd til bunader og annet vi forbinder med det urnorske, brukes for Ã¥ signalisere at den tiltalte er “en av oss” under rettssaken. Det eneste som mangler er at de tiltalte begynner Ã¥ snakke Setesdals-dialekt under rettssaken. En Bhatti i lusekofte som snakker Setesdals-dialekt kunne jo forvirre noen og enhver.
I følge Bjørnebekk, som har studert gjengkulturer, bruker enkelte kriminelle rettssalen som en scene der de kan vise seg frem for offentligheten. Da er lusekofta en egnet rekvisitt, Ã¥penbart. A-gjenglederen Sahid Rashool brukte lusekofte i retten allerede i 1998. Det formelig roper “Se hva mor har strikket til meg, jeg er en all right fyr, ser du ikke?”
Eventuelt er det for å peke nese, da, det ser jeg ikke bort i fra. Vi liker jo ikke at folk peprer hus og synagoger med maskingevær og sånt, eller begår brutale ran. Vi liker kanskje ikke at de kidnapper lusekofta heller. Jeg vedder på at Osama Bin Laden hadde stilt i lusekofte om han skulle for retten i Norge.
Det er best at kriminelle ser sånn ut, synes jeg, så trenger vi ikke lure på noe:
I hvert fall er det dårlig gjort å ta lusekofta som gissel, altså.
Snakke? Her forventer vi et stev, pÃ¥ Setesdals-dialekt. 😀
Kanskje Veronica Ordrerud fÃ¥r saken opp gjennom gjenopptagelsekommisjonen dersom hun lover Ã¥ stille i bunad i rettssalen…
bzas siste bloggpost er..Epostklienter med HTML-støtte
Det hadde vært saker, ja, HÃ¥kon 😀
Ja, det ser jeg ikke bort fra, bza. Per Orderud stilte imidlertid i retten i tradisjonsmønster, uten at dét hjalp. Men Veronica kan jo prøve med bunad. og så kan hun ta med biskopen Kvamme også
Ã…rsak: kjernesunn og ikke minst veldig pro-norge.
Likevel, jeg klarer bare ikke helt å forstå at det skal ha noe effekt overhodet.
Man sier jo: dersom man har Staff som forsvarer, så er man skyldig.
Dette er noe av det samme, virker det som. Jo skyldigere, jo flere tiltak. Men, vi ser jo at han kler seg i lusekofte, og vi bemerker det, sier det er fordi han er skyldig. Vi sier det samme om Staff. Og vi sa det samme om Toska. Hva er vitsen med disse tiltakene, når vi likevel gjennomskuer det med en gang?
Han kan vel ikke synes at det er et dritfint klesplagg? Nei, det er det jo ingen av oss som tror.
Hele greia er litt rar, spør du meg.
Lills siste bloggpost er..Det skal ikke være så lett!
Vi gjennomskuer det, ja. Vi kjøper ikke budskapet. Med mindre det er for Ã¥ terge da. I sÃ¥ fall gikk jo jeg rett pÃ¥ limpinnen 😳
I følge Elden har han observert ham med en slik genser før. Det gjør meg slett ikke overbevist om at det er tilfeldig 🙂
For det første: det ser ut til at “mesterhjernen” Toska sliter litt med Ã¥ forstÃ¥ hvordan man Ã¥pner en pakke Melkesjokolade.
For det andre: om man begynner å fikle og skrelle en appelsin midt under en rettssak fjerner man hele fordelen med lusekofta ved å virke uinteressert.
For det tredje: hadde du stolt på en mann med tegninger av panservernraketter i bilen?
Weinbergs siste bloggpost er..Forskjeller kvinner – menn
Jeg skulle til å si at Toska jukser, for han har jo en lys lusekofte. Hvis vi skal gå etter den gamle western-regelen burde jo bare heltene gå i lyse kofter; skurkene skal ha mørke kofter. Noe Bhatti tilsynelatende har oppfattet.
Men hvis vi ser litt mer nøye etter er det Bhatti som jukser mest, for kofta hans har jo ikke engang lus!
Glem panservernrakettene; hvordan iallverden kan man stole på en fyr som ikke har lus på lusekofta?
Marinas siste bloggpost er..Går det ikke strykende…
Weinberg, det er en unødig voldsom måte å åpne melkesjokoladen på, ja. Og visstnok ble appelsinen til Bhatti liggende urørt, den var bare en rekvisitt, sannsynligvis. Og nei, jeg ville ikke umiddelbart stolt på en mann med tegninger av panservernraketter i bilen. Selv om han sier det bare var på kødd, da.
Marina, Bhatti har lus pÃ¥ det hvite partiene pÃ¥ skuldrene. Dermed tror jeg forkortelsen “lusekofte” funker. Det er altsÃ¥ en forkortelse for “Strikkede plagg i norske tradisjonelle mønstre”.
Det som imidlertid er sikkert, er at de ikke er mora til verken Bhatti eller Toska som har laget plaggene. Til det er de for jevnt strikket. Dette er Dale fabrikker, sann du mine ord. Og holder egentlig dét??
Dommerene burde le hele veien til rettssalen og hele veien ut igjen. 😆
Det er ikke en kofte- Det er en genser han går med (i følge produsenten Dale Norway). Denne varianten brukes av det amerikanske skilandslaget (så Bhatti er både huslig, helnorsk og amerikavennlig :)).
De stilte visst noen vriene spørsmål, i hvert fall, Juliet.
Bhatti ser ut til Ã¥ ha funnet et kinderegg av en genser, ja, Elle 😀
Det er kanskje en liten sjanse for en mer rettferdig rettsak enn om han hadde hatt klær som vi forbinder med helt andre land, religioner og etnisiteter? Jeg fatter ikke at det skal være provoserende at man ønsker å kle seg nøytralt og fremstå som en ok person? Hvem ville troppet opp i retten med klær som man på forhånd vet vil gi et skyldig inntrykk?
Det at vi reagerer pÃ¥ at noen kler seg i norske tradisjonsklær nÃ¥r de er kriminelle, betyr det at vi samtidig har en ide om at tradisjonelle norske mennesker ikke kan være kriminelle? Er det derfor det er sÃ¥ provoserende? Det betyr i sÃ¥ fall at Ã¥ kle seg i lusekofte er helt nødvendig og at man burde tenke seg om bÃ¥de to og ti ganger før man uttaler seg om andre basert pÃ¥ ytre inntrykk…
Are Kalvø har et herrlig bilde av en afrikaner i lusekofte i “Kunsten Ã¥ være neger”. Bildetekst: Dette kan være deg om to veker.
Jeg reagerte mer pÃ¥ lusekofta til Toska enn Bhatti sin –
NOKAS-rettssaken gikk pÃ¥ sommeren…
Annes siste bloggpost er..Seminarhelvetet III
Tiqui, det er mulig vÃ¥r forstÃ¥else av nøytralt antrekk er ulikt – jeg regner det som dress eller noe annet litt konservativt, ikke skigenser/lusekofte. Skigenser er ikke et naturlig klesplagg i retten.
Dette er mennesker som ved sin virksomhet som kriminelle har vist med all tydelighet at de ønsker å være utenfor samfunnet. Så tar de på et tradisjonelt plagg for å vise tilhørighet når rettsaken kommer opp. Det er jo ikke tilfeldig at det er strikkeplagg i norske tradisjonsmønstre som brukes, som voldsforskeren påpeker.
Godt poeng, Anne! Det var jaggu om sommeren også :o)
Den ultimate fornærmelsen måtte jo være om Bhatti ikledde seg en masseprodusert kopi-lusekofte produsert på fabrikk i et lavkostland i Asia, og han er kjent med dette. Alle vet jo at en skikkelig lusekofte er strikket av en nynnende, smørblid budeie mellom melkeøkter og foring oppe på sætra.
Jeg tror smilet hans rett og slett er et lite gledessmil. -Nå lurer jeg hele hurven med Kina-lusekofta mi, og får strafferabatt på kjøpet!
Snakk om terror!
Thomas Bs siste bloggpost er..Årets aprilspøk på jobb hos oss
Hmm. Hvor produserer Dale lusekoftene egentlig? Kanskje det er der?
Jeg blir kanskje nødt til Ã¥ be Bhatti om unnskyldning…
Selv har jeg hele to lusekofter fra Dale of Norway, og ingen av dem har så mye som en eneste lus! Den jeg strikket selv derimot har lus i hele fire farger. Og så mange av dem at det klør bare å se på den.
En av Dale-koftene mine har en merkelapp som sier “Made in Norway” pÃ¥ den, mens den andre bare har noe om “Superior Norwegian craftsmanship” eller no i den dur. Vet ikke helt om det betyr den er laget i Norge.
Den jeg strikket selv er “Made in Norway, USA, Germany, the Netherlands, and Canada”. Det tok meg litt tid Ã¥ strikke alle de lusene.
Marinas siste bloggpost er..Går det ikke strykende…
Tique: Jeg synes ikke det er så provoserende- Synes mer det er artig og interessant hvordan man bruker plagg for å markere noe om egne egenskaper (og det er for så vidt ikke noe nytt). Lusekofte (eller genser) samt appelsin er en interessant sammensetning for den første som er tiltalt for terror i Norge (tror jeg leste et sted at appelsinen ikke ble spist- Helt utrolig hva det skrives om, men vi er nå interessert og da).
Setesdalskofta forsvant da jeg hadde innbrudd i bilen for noen år siden. Nå skjønner jeg sammenhengen!
Goodwills siste bloggpost er..Dejligt!
Tigerungen har hatt lusekofter gjennom hele oppveksten. Den siste er for liten nå. Men jeg er i tvil om jeg skal strikke en til, altså. Kanskje det er veien rett ut i kriminalitet?
B-gjengen er snille. Det har jeg sagt før. De er bare veldig sultne. Onkel Skrue derimot, han er ond. ond, ond.
Så kanskje lusekoftemoten gjør at b-gjengen snart kan gå i fred uten å bli kastet i buret for ingenting. Det blir som Mikke Mus vettu, han går alltid etter svartepetter eller mikro-midas. Så hvorfor skal de være lovlydige? De får jo skylda uansett.
Slik er b-gjengen også.
Bill Cosby fikk lusekofte av et norsk ukeblad. Den gangen.
Og jeg har aldri likt plagget, så good riddance.
Og håp om at B-gjengen snart får tiltroen de trenger til å leve et fornuftig liv.
M:)Rten
I forhold til Lusekofte-gjengen er B-gjengen veldig snille, det er helt sikkert.
Onkel Skrue er jo Andebys svar på Gordon Gekko. Ikke snill. Ikke snill i det hele tatt.
Jeg våger ikke å ikle meg mi, jeg er redd for å bli tatt for å være en forbryter.
Min ligger på loftet, ja. Og Tigerungen får få seg islender, jeg vet ikke annen råd.