Strevsom wordpress-innstallasjon
Som noen sikkert har merket er ikke wordpress-innstallasjonen min helt som den skal være. Det arter som slik at når jeg poster (alltid) eller når man kommenterer (noen ganger) får man en hvit skjerm, og må hente opp siden om igjen. Dette begynner å irritere kraftig.
Jeg har en testblogg der jeg har nøyaktig samme oppsett, og der fungerer den helt fint. Den er oppgradert til 2.3.1, men jeg testet det med 2.2.3 som jeg har her. Og det var ingen problemer. Det skulle tilsi at det ikke er oppsettet (template og plugins) det er noe galt med.
Det virker som om databasen responderer for tregt. Jeg tok kontakt med One.com der jeg har domenet den 2.november, og de toer stort sett sine hender. Det eneste svaret av noen betydning de har kommet med, er følgende:
Rent umiddelbart tror jeg ikke det er databasen som svarer for langsomt men i stedet at det er serveren som ikke fortolker php kommandoerne hurtigt nok på nogle tidspunkter. Dette kan stemme overens med de tidspunkt hvor der har været forhøjet load på serveren som jeg kan se der har været i nogle perioder i løbet af de sidste par dage. Jeg vil lige bede vores teknikere holde ekstra øje med serveren for at få disse perioder med forhøjet load stabiliseret så meget som muligt.
Etter det svaret har det eneste svaret deres vært at de ikke kan gjøre annet enn å holde øye med serverne. Noe som åpenbart ikke hjelper, for det har de jo gjort i tre uker nå. Og dette har jo ikke skjedd i kun “nogle perioder”, det er hele tiden.
Det er ingen overdrivelse å si at jeg er lite imponert over deres evne til å finne ut av problemet.
Jeg har postet en tråd på wordpress.org i dag også, men foreløpig uten svar. Dermed gjenstår å spørre noen av mine egne lesere, om de har noen ideer om hva jeg kan gjøre. Før dette blir så irriterende at jeg ikke gidder å skrive og dere ikke gidder å kommentere.
Er det noen som har en ide om noe jeg kan gjøre?
På forhånd takk
Iskwew
kvinne på randen av etellerannet
Skriv ut dette innlegget
Copyright©2007 Iskwew


Kommentar av Håkon den 24.11.07 klokken 18.57.24:
Når one.com skriver at det har vært høy last på serveren vil jeg anta at dette er en server Iskwew AS deler med andre. Da ville jeg nok spurt om det var planer om å fordele denne lasten på flere maskiner. All erfaring med dette Internettet tilsier at høyere trafikk ikke er noe forbigående fenomen. :o)
Kommentar av Iskwew den 24.11.07 klokken 19.03.01:
Den må i så fall være konstant overbelastet, for dette er virkelig ikke bare på “nogle” tidspunkter.
Hvor vrient er det å flytte et domene, forresten?
Kommentar av Iversen den 24.11.07 klokken 19.48.48:
Du må jo ikke ha så høy trafikk, Isken! Hvor mange har du innom om dagen?
Nei, fra spøk til revolver: Å bytte leverandør tror jeg ikke er så vanskelig, såvidt meg bekjent gjør den nye leverandøren mye av jobben for deg. du må vel endre litt selv i wp-filene, kan jeg tenke meg. Dette er bare et forsøk på å gjette meg frem.
Kommentar av Iversen den 24.11.07 klokken 19.49.33:
For øvrig møtte jeg hvitskjermen selv når jeg postet forrige kommentar.
Kommentar av Håkon den 24.11.07 klokken 19.53.03:
Skal du flytte iskwew.com til en annen server så skal det ikke mer til enn å endre på et felt i systemet som forteller alle hvor iskwew.com er. Det er fort gjort, men det tar noen dager før adresseendringen har spredd ut til alle andre hjørner på nettet.
Dersom du har din egen maskin som står i en eller annen maskinhall vil flyttingen kreve litt mer logistikk.
Og, dersom dersom du skal bytte hvem som administrerer domenenavnet ditt er det gjerne litt mer plunder, for her bør det være litt sikkerhet for å hindre at uvedkommende kaprer domenenavnet ditt.
Kommentar av Iskwew den 24.11.07 klokken 20.23.00:
Så mange er det ikke, Iversen, Du og mange med deg har nok flere innom. Derimot kanskje ikke like mye tekst og kommentarer, uten at jeg kan skjønne at det kan ha noe å si.
Forøvrig er det din skyld dette her, Iversen! Det var DU som fikk meg til å legge domenet på One.com .. Søksmål kommer i posten!
Jeg har jo bare domenet på en server, Håkon. Ergo kan det være noe å undersøke. Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger å bytte amninistrator på domenenavnet.. med mindre det er One.com, da.
Kommentar av Håkon den 24.11.07 klokken 21.59.33:
Hm, med Explorer får jeg ikke hvit skjerm - jeg får beskjed feil nummer 500 fra serveren. Jeg tror det samme gjelder Firefox, men på den annen side kan man vel gjemme disse feilmeldingene.
Kommentar av Håkon den 24.11.07 klokken 22.06.34:
Nei, standard Firefox gir hvit side, selv om det fremdeles kommer en feil nummer 500 (internal server error) fra webserveren til iskwew.com.
Kommentar av Iskwew den 24.11.07 klokken 22.18.46:
Jeg har også merket meg et det er forskjell på Firefox og IE. Men feil er det, åkke som.
Kommentar av Iversen den 25.11.07 klokken 00.06.06:
hehe, men jeg har aldri hatt trøbbel med One, og hvis det er slik at du har færre innom daglig enn meg vil vel det være en pekepinn mot at trafikken/serverlasten ikke er problemet?
Kommentar av Iskwew den 25.11.07 klokken 00.09.02:
Det One sier er at det ser ut til at serveren ikke tolker kommandoene hurtig nok. Jeg tipper vi er på forskjellige servere, Iversen.
Kommentar av Iversen den 25.11.07 klokken 00.16.33:
Det er nok sannsynlig, ja. Jeg vasket bare hendene mine.
Kommentar av Iskwew den 25.11.07 klokken 00.26.42:
Håh. Det hjelper ikke saken din at DU er på den gode serveren. Du har smisket deg over på den, og så har de kastet meg over på den dårlige.’
Grmmmf.
Kommentar av Iversen den 25.11.07 klokken 00.34.43:
…men det skulle aldri du få vite. Hvem sladra??
Kommentar av Iskwew den 25.11.07 klokken 00.38.41:
Jeg er ikke tapt bak en stol, Iversen. Jeg fant fort ut av det.
*mumler noe om litt desperat support-staff hos One.com*
Da var han karen på Live-chat. Han i England, som påsto jeg ikke visste hvordan man innstallerte Wordpress. Da var det frem med tommeskruene.
Kommentar av Morten den 25.11.07 klokken 23.30.56:
Den største utfordringen i å flytte et domene er ikke selve flyttingen, det går som smør osv…, problemet som kan dukke opp er flyttingen av databasen din. Det skal i teorien være en grei sak å dumpe databasen din og å ta med deg den til ny server, men hvis det skulle dukke opp et problem… da bør du ha en del hår å rive ut…
Men ikke la meg skremme deg, bruker One selv og er ikke spesielt imponert. Vurderer selv flytting.
M:)rten
Kommentar av Håkon den 26.11.07 klokken 01.50.35:
Enig i at databasen er kritisk, men ettersom den kopieres og originalen ikke behøver å slettes før du er trygg på at alt gikk bra så er det er mulig å prøve ut dette først og i verste fall miste noen kommentarer dersom noe går galt.
Jeg vil også tro at WordPress har mulighet til å dytte ut alle innlegg og kommentarer på et standard XML-format som kan dyttes tilbake i en database igjen. På den annen side er det grenser for hvor mye tekniske problemer jeg vil lokke Iskwew ut på.
Kommentar av Hjorthen den 26.11.07 klokken 09.42.46:
Hmmm…jeg flytta jo til One.com i sommer (og er ikke veldig fornøyd med dem, uten at jeg egentlig har hatt noen store problemer) og det gikk veldig greit det.
Som Håkon sier så kan du laste ned innlegg og kommentarer som en fili xml-format som du så kan importere opp til en ny WordPress-installasjon. Men jeg har hatt litt problemer med den varianten, noe som sikkert skyldes at arkivet mitt etterhvert begynner å bli ganske stort. Og det samme vil vel da kunne gjelde for Hjørnet?
Et alternativ kan kanskje være å bruke ftp, laste ned rubbel og bit fra One.com, og så laste det opp på den nye serveren. Mulig det må gjøres enkelte justeringer i tillegg?
Men One.com administrerer vel iskwew.com vil jeg anta, og det er litt småplunder å overføre. Bør ikek være noe problem, men det blir fort noen få dagers nedetid av det men det overføres til en ny registrar?
Kommentar av Hjorthen den 26.11.07 klokken 09.43.50:
MENS det overføres til ny registrar skulle det være så klart.
Kommentar av Iskwew den 26.11.07 klokken 10.54.37:
*tar notater og kommer tilbake*
Kommentar av Iskwew den 26.11.07 klokken 10.55.12:
Forøvrig får jeg ikke hvit skjerm i dag, verken på posting eller kommentarer.
Hmmm.
Kommentar av Håkon den 26.11.07 klokken 16.11.34:
One.com administrerer nok iskwew.com, men de kjøper selve registrartjenesten fra en underleverandør. Dermed tror jeg det ikke er noen stor sak om Iskwew overtar administrasjonen hos denne underleverandøren, men om Iskwew vil ble teknisk adminisator for denslags er nok et annet spørsmål.
Jeg administrerer for tiden halvparten av mine domenenavn selv, og det medfører en del telefonsamtaler og litt e-korrespondanse når de som drifter web- og mailservere helst vil selge hele pakka selv.
Overføring av domener mellom registrarer er ikke noe stort problem når du administrerer domenet selv. Den største ulempen er at du som regel taper forskuddsbetaling på domeneavgift. Med andre ord er det kanskje ikke så smart å betale avgiften for flere tiår av gangen.
Kommentar av Iskwew den 26.11.07 klokken 18.26.28:
Morten, jeg er i hvert fall ikke mye imponert over servicen til One.
Wordpress har slike funksjoner, Håkon, og det lar seg gjøre å laste ned XLM-format. Jeg har vurdert å legge hele greia over på wordpress.com - men da må jeg betale, siden databasen min er ganske stor. Gidder ikke helt det enda. Men iskwew.wordpress.com er sikret :o)
Hjorthen, jeg er vaffal ikke spesielt fornøyd med One for tiden. Filen jeg laster ned blir 19 MB. Det er visst større enn det som normalt lar seg imponere inn. FTP derimot, det kan jo brukes.
Noen dagers nedetid er til å leve med bare jeg får orden på ting igjen. Det er himla irriterende :o/
Håkon, jeg føler ikke noe stort ønske for å administrere selv, altså. Jeg ønsker meg en relativt smertefri og lite plundrete løsning. Noe som tilsier at jeg skulle valgt annen leverandør… Når det gjelder forskuddsbetaling ser jeg ikke det som noen stor issue… så mye penger er det ikke.
Kommentar av Peter den 05.12.07 klokken 23.24.08:
Hei! Jeg driver et nettsted og et par blogger. Jeg har stort sett de samme problemene med WordPress som du beskriver. Min tolknin er at WorPress-bloggene og templatene ofte er ganske dårlig skrevet med masse PHP-calls. Sidene laster så sent at jeg blir fortvilt, spesielt når jeg er inne på admin-funksjonene. Mange av templatene funker heller ikke som de skal (innholdet i en av spaltene “faller ned” eller liknende), så jeg tolker det slik at mange av templatene er dårlige og ikke optimalisert for hastighet.
For å rette på det finnes det en “cache” som du kan laste ned på WordPress-plugins. Problemet er bare at den heller ikke funker overalt - bl.a. ikke på One.com (fordi den er klumpete skrevet og trenger skrivetilgang til roten på selve serveren (ikke ditt område, men rotområdet til one.com).
Oh well - ikke mye konstruktive i dette, men i hvert fall lufting av den samme frustrasjonen som deg!
Kul blog også da - grattis!
Peter
Kommentar av Iskwew den 05.12.07 klokken 23.33.12:
Jeg tror ikke templaten min er problemet. One sa på mail i dag at de har funnet en feil i sin innstallasjon av php 5.2.5, men det har jo ikke hjulpet, så jeg har bedt dem lete litt til.
Problemet er ikke overalt, og jeg tror det er One.com som er problemet. Serverne deres responderer for sent.
Det er veldig frustrerende!
Kommentar av Peter den 06.12.07 klokken 20.25.09:
Jeg har en blogg hos en annen hosting service (i USA). Den er akkurat like treg. Men utover det ved jeg ikke stort mer enn deg
Kommentar av Iskwew den 06.12.07 klokken 21.42.49:
Det fungerte veldig bra til i høst, og dermed tror jeg det er de som har gjort flere feil i den installasjonen av php 5.2.5
Kommentar av Iskwew den 29.04.08 klokken 23.50.03:
Neida, det var ikke den php-innstallasjonen. Det var en plugin som heter Clean Archives Reloaded. Den må kreere voldsom aktivitet.