I 2005 hadde jeg besøk av en venn fra Brasil. I en kiosk nede ved Akershus festning kom han over et kort med en tekst kalt viking-lovene på. Den har han tatt vare på, rammet den inn og hengt den på veggen i stua hjemme i Brasil.
I tillegg har han skrevet om dem i en post om etteretning, i en felles blogg han er med i, kalt The intelligence factory.
Jeg synes selvsagt det er veldig artig at han har tatt vare på kortet og hengt det opp. Og ordene er kloke. Det er han også, så jeg burde kanskje ha forventet det.
Jeg vet ikke om disse lovene er reelle eller om de er laget. Ingen av de postene jeg fant om disse lovene i gÃ¥r har noen referanse til hvem som har laget dem. Jeg tror uansett de har essensen av noe viking i seg, og definitivt at de har noe Ã¥ si til oss – ordene sier viktige ting om hva som skal til for Ã¥ nÃ¥ mÃ¥l.
Oversatt fra den engelske versjonen på kortet står det:
VIKING-LOVENE
- 1 – VÆR MODIG OG PÃ…GÃ…ENDE
Vær direkte
Grip alle muligheter
Bruke ulike angrepsmåter
Vær allsidig og hurtig
Angrip ett mål om gangen
Ikke planlegg alt i minste detalj
Bruk våpen av høy kvalitet
Hold våpnene dine i god stand
Hold deg i god form
Finn gode våpenbrødre
Bli enige om viktige punkter
Velg EN leder
- 3 – VÆR EN GOD HANDELSMANN
Finn ut hva markedet trenger
Ikke lov mer enn du kan holde
Ikke krev ublu betaling
Opptre på en måte som gjør at du kan komme tilbake
Hold ting ryddig og organisert
Arranger underholdende aktiviteter som styrker gruppen
Sørg for at alle gjør nyttig arbeide
Be alle i gruppen om råd
Som sagt aner jeg ikke om disse lovene har noen sammenheng med historiske skrifter. I innledningen til Håvamål står dette:
Augo du bruke
fyrr inn du gjeng,
i kot og i kråom,
i kot og i krokom.
For d’er uvist Ã¥ vita
kvar uvener sit
fyre din fot.
Det ligner i hvert fall tematikken litt.
Vikingene var definitivt et krigerfolk med suksess. Som måtte vite mye om å nå mål. Uansett hvilken bakgrunn ordene har er det ting å lære fra dem.
Hører du Jens?! Hører du???? Iskwew har skrevet en post om vikinglovene.
Alt er imidlertid negativt heller. Det er grunn til å tro at inntil flere mener at NAV-reformen lever opp til følgende underpunkt:
Et annet punkt som i noen grad er oppfylt er:
Gruppen har nok ikke blitt sterkere, men en viss underholdning har det vært.
Ja, det har vært en viss underholdning 😀
Tror ellers vikingene selv må ha strevd litt med dette punktet:
Tipper folk både på Lindisfarne og andre steder ville mene at de ikke helt opptrådde på en måte som gjorde at de var velkomne tilbake?
DENNE vikingen benytter denne glimrende posten til noe sÃ¥ totalt skivebom i forhold til postens tema som Ã¥ ønske Iskwew en riktig god helg! 🙂
Synes det var god viking-holdning Ã¥ ønske meg god helg, jeg 😀 Kan vel defineres om Ã¥ styrke gruppen?
God helg til deg ogsÃ¥, Goodwill 🙂
Såvidt jeg vet ble Vikinglovene skrevet av et gjeng næringslivsledere på 80-tallet. Under stort presseoppbud kastet de Janteloven på sjøen nede på Aker Brygge (hvor ellers) og proklamerte Vikingloven som the latest & greatest.
Lovene kan jo ha noe for seg i og med at de står for en holdning om minst mulig nonsens og en smule mer aktiv og inkluderende holdning til verden rundt seg enn det ser ut til at Kari og Ola Nordmann klarer selv på en god dag.
Fortsatt god helg!
Jasså? Interessant!
Ikke sÃ¥ mye nonsens i de lovene, nei 🙂
Det viser seg at Janteloven ikke ble rituelt kastet på sjøen på Aker Brygge, men på Os i Hordaland. Det skjedde i februar 1989. Bl.a. var daværende finansminister Gunnar Berge og universitetsrektor Inge Lønning med på ritualet. Vikingloven ble proklamert umiddelbart etter at Janteloven ble hivd på sjøen, og kuriøst nok ligger også Janteloven offisielt begravet i Sokndal (med gravstein og greier).
I beste internett “me too”-Ã¥nd er Vikingloven i ettertid blitt omskrevet til inntekt for bÃ¥de den ene og den andre interessesfæren. Greit nok, i og med at 89-versjonen egentlig bare passer dersom du har noe Ã¥ selge.
Kjempeinteressant 😀 Hvor har du funnet ut av dette? Jeg mÃ¥ fÃ¥ fortalt det til brasilianeren.
Vikingloven står omtalt i en Aftenposten-artikkel 1. februar 1989 og er tilgjengelig i Atekst. Atekst.no er dessverre ikke fritt tilgjengelig, men de fleste biblioteker har tilgang.