Om Hjørnet

I bloggen min skriver jeg om det som faller meg inn der og da. Derfor har den ingen rød trÃ¥d eller samlende tema, med den konsekvens at kategorien Diverse ganske stor. Bloggen min inneholder meninger, anekdoter fra dagliglivet, konspirasjoner, anvendt finans, filosofering, dikt jeg har skrevet og mye mer. Den dagen det bare er tørt […]

Print Friendly, PDF & Email

Continue Reading »

Abonnér

Legg igjen e-mail, så får du mail når jeg publiserer nytt innhold.

Ta kontakt i sosiale medier

Du finner meg her:

Mye lest siste 30 dager

Sorry. No data so far.

Søk, og du skal finne (håper jeg)

Até à próxima, Benidorm

29.07.09 in Liv og levned

TerraMitica_BenidormviewFerien er over i hvert fall nesten.  Vi har vært i Benidorm i to uker og har hatt det helt fabelaktig.  Nå er vi hjemme til omtrent 15 grader lavere temperatur og regn.  Men det er OK, alle gode ting må ende før eller siden.

Vi lånte leilighet av en vi kjenner, og for meg ville den ha vært det perfekte stedet i Spania.  Den lå 50 meter fra Playa Poniente.  5 minutter fra Benidorm sentrum med taxi.  Det var et bakeriutsalg rett over gaten, og på den andre siden var det en isbar.  Ikke langt fra supermarkedet.  Leiligheten ligger slik til at det er litt sol på den ene siden om morgenen, og litt sol på den andre siden om kvelden.  Det betyr at selv om det er 37 grader ute er det levelig inne i leiligheten. Dessuten, siden Benidorm ligger ved middelhavet, er det alltid vind der, så selv med 37 grader er det ikke kvelende varm.

Men jeg skal innrømme at 37 grader er litt i overkant, selv for meg.  Den dagen det var så Benidorm_beachnetvarmt var det lummert, det var stille før stormen.  Stormen kom dagen etter, det blåste så mye at det var rødt flagg på stranden.  Store, sugende bølger gjorde det umulig å bade, spesielt for overivrige Tigerunger som simpelthen elsker å bade.  Han ville, men fikk ikke lov.  Det var rødt flagg med god grunn.

Tigeungen og jeg ankom den 14.juli, og selv om vi var blitt forklart hvor vi skulle gå, gikk vi til høyre da vi skulle gått til venstre på toppen av bakken.  Resultatet av det var at vi fikk en skikkelig lang tur til leiligheten, med tunge kofferter og i over 30 graders varme. Det er bakker opp og ned i Benidorm, og vi trodde aldri vi skulle finne frem.  Vi gikk og gikk mot stranden, og fant den til slutt.  Da hadde vi endelig glede av Google earth bildene vi hadde printet ut, og fant til slutt frem til leiligheten ved stranden.  Gleden over å finne en flaske med iskaldt vann i kjøleskapet var stor.

Benidorm_Poniente_eveningDagene har forløpt i rimelig avslappende tempo.  Mens vi sto i innsjekkingskø i går, overhørte jeg en samtale mellom noen nordlendinger.  De mente det var skrekkelig kjedelig med en ferie der den ene dagen var en gjentagelse av den forrige, og hadde åpenbart vært Costa Blanca på kryss og tvers i et forrykende tempo.  Opplevelser!  Større opplevelser!  Tempo!  Rekke alt!

En slik ferie hadde ikke vi. VÃ¥r var mer slik:

• Sove til 11:00
  • Rusle ned til bakeriet pÃ¥ den andre siden av gaten og kjøpe ferske baguetter
  • Spise frokost
  • Lese og løse kryssord eller Soduko
  • GÃ¥ pÃ¥ stranden ca. 14:00
  • Bade, bade, spille ball og strand-bordtennis i vannet, sole, sole
  • Hjem ca. 17:30, dusje og se pÃ¥ NRK-nyhetene
  • Ut og spise middag ca. 20:00
  • I seng ca 23:00 for Tigerungen og ca 01:00 for meg

Vi har spilt kort og andre spill også.  Lest bøker.  Snakket.  Tigerungen har spilt strandfotball like ved der vi bodde.  Vi har vært to ganger på Terra Mitica, en gigantisk og flott fornøyelsespark, som får Tusenfryd til å virke som et bakgårdstivoli på Grünerløkka. Vi har vært på kveldsturer i Benidorm sentrum, og på dagsturer også.  Gamlebyen i Benidorm består av trange gater, hyggelige barer, restauranter med god mat, shoppingmuligheter og et yrende folkeliv.  Min lillesøster på 18 var sammen med oss den siste uken, og hun synes visst ikke det var kjedelig å være på ferie med oss, selv om vi altså ikke frekventerte Benidorms barer og diskoteker.  Det var en vitaminferie for alle parter.

Iskwew_2009Det mest party-lignende vi gjorde var å dra på night safari på Terra Natura, som er dyreparken i Benidorm.  Det var riktig artig å være der etter mørkets frembrudd.  Opprinnelig var planen å dra på show på Benidorm Palance, men ingen agret på at vi dro på Terra Natura og så på elefanter, birds of prey, spiste (veldig god!) indisk mat og så på tryllekunstner og flammedans.  Riktig så morsomt var det.  Gullet og jeg hadde til og med sminket oss for en gangs skyld, og siden hun er 18, delte vi en flaske vin også.  Det var helt knall, og jeg tipper det var mye morsommere enn et oppstylet show på Benidorm Palace.

Tigerungen og jeg overvant oss selv på Terra Mitica.  Tigerungen kjørte den gigantiske vannsplashen og jeg kjørte berg- og dalbane med Gullet, og vi følte oss skikkelig tøffe.  Det var det mest spektakulære vi gjorde, og jeg vedder på at vi kom hjem mer uthvilte enn nordlendigene i innsjekkingskøen bak oss.  Jeg hadde planer om både Guadalest (middelalderborg) og Villajoyosa, men det ble med planene.  Jeg tror vi må være i tre uker neste gang, for å få gjort sånt noe.

TerraMitica_rollercoaster
cavalliMen vi fikk sett noen solnedganger.  Spist masse god mat.  Sovet lenge, og spilt tomanns-amerikaner (jeg vant!). Shoppet på salg.  Tigerungen fikk kjøpt flere wrestlere på Carrefour, som han så gjerne ville, og fotballspillere inne i byen.  Jeg fikk kjøpt en ekte Cavalli-veske på salg (og nei, man kan ikke få for mange vesker).  Gullet fikk kjøpt både sko, nye solbriller og fine topper.

Neste gang skal vi ikke pakke så mye.  I 37 grader er det bare lette topper, shorts og tynne bluser som gjelder.  Olabukser er helt unødvendig, like så alt med lange ermer.  Dessuten bodde vi jo rimelig møblert og hadde dermed vaskemaskin.

TerraMitica_atnight

Gullet_og_jegDet var fabelaktig fint å ha med Gullet på ferie.  Vakre, gode, snille, morsomme Gullet.  Bedre søster kan ingen få.

Hjemme igjen er OK det også.  Men jeg vil tilbake.  Benidorm har det meste for en vellykket ferie.  Kanskje drømmen er et hus i Benidorm.  Det er nærmere enn Brasil, bare 3 1/2 time med fly, og har mye av det samme.

Har det skjedd noe viktig her hjemme?  Tror ikke jeg bryr meg riktig enda 😉

Noen flere bilder her, her og her.

Benidorm_lateatthebeach

Print Friendly, PDF & Email

Tagged With:

16 Reader Comments

Trackback URL | Comments RSS Feed

1. Megler Smekk says:

Velkommen hjem 😉

2. HÃ¥kon says:

Høres ut og ser ut som en vellykket og velfortjent ferie. Intet viktig har skjedd i Norge, bortsett fra at enkelte kjente personer forsøker å bevise at hallo i uken og Nytt på nytt er unødvendige mellomledd for å nå ut til folket.

3. Iskwew says:

Takk, Megler Smekk 🙂

Jeg tror Hallo i uken og Nytt på nytt har sin plass, Håkon, men det er godt at noen tar over når de har sommerferie.

4. Undre says:

Nei, nÃ¥ fikk nesten jeg lyst til Ã¥ dra til Syden ogsÃ¥! 😀

Velkommen hjem, kjære Isk! 🙂

5. Morten says:

Me Prefer Greece, bryllupsreisen vår gikk til en vakker øy som heter Lesvos, en liten by der heter Molivos.
    Aaaah, that’s the place.

Men jeg disser ikke Spania asse, lzzm.

😉
    Morten

6. Iskwew says:

Syden er et supert land, Undre 😎

Godt du ikke dizzer Espanha, Morten 🙂 Men Hellas er veldig bra ogsÃ¥!

7. *titte ut av vinduet i Oslo sentrum, drømmer om bare bittelittegrannmindregrått*

velkommen hjem – ikke minst til hjørnet 😛

8. IvarE says:

Hjertelig velkommen tilbake!

NÃ¥ skal jeg pÃ¥ ferie. 😎 (ond, manisk latter, tenker pÃ¥ alle som er ferdige med den :mrgreen: )

Men ikke til 37 grader. Det er ikke ferie. Det er tortur. 😕

9. Iskwew says:

Takk, PS, det er OK Ã¥ være tilbake 😉

Det blir i hvert fall ikke mindre grått i dag. Nå tordner det skikkelig her. Makan til møkkavær!

Takk, Ivar! 37+ er ikke så ille som det høres ut, når du er like ved havet og skjønner verdien av siesta. Samt drikker myyye vann.

10. beamer says:

Ã…h, det ser ut som en perfekt ferie! Jeg er ekstremt svak for Hellas, men fÃ¥r mer og mer lyst til Ã¥ gi Spania en sjangs ogsÃ¥ den dagen jeg kan reise igjen. Veska var rÃ¥lekker – *sikle*.

Veldig hyggelig å se/lese om Gullet igjen også. Har tenkt på henne, lurt på hvordan det går. Godt at hun er i form til å bli med dere på tur i alle fall.

11. Iskwew says:

Det var en helt super ferie, beamer! Spania er veldig bra 😎

Det går i grunn veldig bra med Gullet. Hun er stort sett bra, men må ta det piano i perioder. Sånn sett var det nok veldig godt for henne også, med en ganske rolig ferieuke i sol og varme.

12. Irene says:

Høres ut som en super ferie! Personlig synes jeg sol og bad er noe av det beste som finnes så det var en ferie etter min smak. Det minner meg om da vi ordnet klassetur til Spania på gymnaset, mens alle de andre klassene dro til Øst-Europa med tog…

13. Iskwew says:

Sol og bad er helt topp for en frossen nordboer, sÃ¥ klassetur til Spania hadde nok vært mer i min smak enn Øst-Europa 🙂

14. Irene says:

Ja det var litt misunnelse ute og gikk da vi tok charterfly til Malaga og installerte oss i Marbella i april, mens de andre tok toget til forskjellige ostblokkland langt ute paa hosten…

15. Goodwill says:

Dette høres ut som en ferie jeg kunne vært med på. Bortsett fra shoppingen da, men da kunne jeg tatt en joggetur istedet.

Jeg har lenge vært offer for “en-uke-er-nok” -syndromet, og “rekk-over-sÃ¥-mye-som-mulig-i-ferien” -syndromet. Sikkert litt medskyldig ogsÃ¥, men tenker mer og mer at man skal ha mer tid og gjøre mindre i ferien. To uker høres deilig ut, tre uker enda bedre…

Tror jeg blir med neste gang, jeg! 😉

• Iskwew says:

Irene, jeg antar at de var grønne av misunnelse :mrgreen:

Bare bli med du, Goodwill, det er hjerterom og husrom med, vil jeg mene 😉

Jeg har veldig tro på å ta seg god tid og slappe skikkelig av når man er på ferie. Unger har godt av å kjede seg litt, og det har voksne også, selv om kjedelig ikke er beskrivende for ferien min i det hele tatt. Neste år blir et 3 uker, det er sikkert. Da kommer vi oss sikkert til Guadalest også.

Du kan jogge langs strandpromenaden, den er vel pÃ¥ i hvert fall 7-8 km. Mye fint Ã¥ se pÃ¥ langs stranden, vet du 😉