The sure things
I don’t throw darts at a board. I bet on sure things. Read Sun-tzu, The Art of War. Every battle is won before it is ever fought.
Gordon Gekko
Det Gordon mener her, er selvsagt at han bare spiller når han vet han kan vinne. Det vil si når han har innside-informasjon. Da vet han at han vil tjene på det.
Slik er det ikke i livet. Det er svært få ganger vi kan være helt sikre på noe. Vi må ta risiko, vi må tørre, og ikke vente på at det helt sikre er mulig. Det er det aldri. Det er for mange usikre faktorer.
Om jeg skal gi meg ut på å tolke Sun-tzu, så tolker jeg “Every battle is won before it is ever fought” til å si at mye handler om hvor godt forberedt vi her, og hvor godt vi kjenner våre egne styrker og svakheter. I hvilken grad vi vet hvilken slag vi skal utkjempe, og hvilke vi skal gå unna. Løper vi rundt og kjemper alle slag som kommer vår vei, bruker vi opp kreftene, og har dem dermed ikke når vi virkelig trenger dem. I dét slaget som er aller viktigst.
Copyright©2008 Iskwew






Shoaib | 07.08.2008 klokken 09.21.03 | Svar
Spennende, men du et spørsmål … det skulle komme en oppfølger til Wallstreet, hørt noe om det?
Iskwew | 07.08.2008 klokken 09.23.36 | Svar
Jeg leste noe om det, Shoaib, tror det skulle være med de samme skuespillerne.
Jeg vil gjerne høre din tolkning av sitatet fra Sun-tzu!
Iskwew | 07.08.2008 klokken 09.33.02 | Svar
Her står det noe om oppfølgeren til Wall Street
Shoaib | 07.08.2008 klokken 10.20.57 | Svar
Jeg tror, som deg antar jeg, at det handler om forberedelse, forberedelse og litt mer forberedelse. Dessuten handler det om at man velger sine slag, og ikke minst velger de slagene man “vet” man vil vinne.
Taper man, er det noe man overså.
Iskwew | 07.08.2008 klokken 10.42.42 | Svar
Jepp, da er vi ganske enige om tolkningen, Shoaib.
Shoaib | 07.08.2008 klokken 10.58.31 | Svar
Forøvrog spennende med oppfølgeren, gleder meg til “money never sleeps”
Iskwew | 07.08.2008 klokken 12.16.06 | Svar
Artiklene er jo fra i fjor, jeg aner ikke hvor nært det prosjektet er til å realiseres.
Håkon | 07.08.2008 klokken 16.48.10 | Svar
Jeg er fristet over evne, Iskwew, og svarer: Har Sun-tzu virkelig skrevet dette i The Art of War (og i tilfelle noen svarer ja: i hvilken oversettelse av teksten finner jeg utsagnet?)
Det er mulig GG egentlig tenker på dette visdomsordet:
Tolkningen blir betydelig lettere av å lese hva som står foran hus
Håkon | 07.08.2008 klokken 16.49.08 | Svar
thus skulle det være
Iskwew | 07.08.2008 klokken 21.09.10 | Svar
Jeg aner ikke hvilket visdomsord Gekko tenker på, men det kan sikkert være det du nevner, Håkon
IvarE | 08.08.2008 klokken 00.55.53 | Svar
Det begynner å bli evigheter siden jeg leste Sun Tze(eller Sun Tzu eller Sun Wu som han også kalles, det var den gang det var viktig å fremstå som intellektuell
), men såvidt jeg husker er sitatet omtrent slik (det er mulig jeg husker feil, og det finnes sikkert også mange varianter / oversettelser, selv om Sun Tze’s verseform ikke tillater de helt store avvikene):
“Fight the battles that you can win, avoid the battles that you might loose, and forget the battles that have already been lost.”
Har skummet raskt igjennom eksemplaret i bokhylla og finner, som Håkon påpeker, ikke dette sitatet. Lurer litt på om jeg egentlig leste det i et av de mange korte Confucius-konsentratene, evt. om det kan ha vært fra fra en av mange tolkninger av Shakespeare’s Othello.
Uansett, slik jeg tolker sitatet, handler det ikke bare / ikke så mye om å *vite* hva utfallet blir, men snarere om å være forsiktig og realistisk, å planlegge nøye, samt å ikke la gammelt hat få styre fremtidige beslutninger.
IvarE | 08.08.2008 klokken 01.07.07 | Svar
Men nå drar jeg muligens GG langt ut over sidelinjen.
.
Det var i hvertfall det ovenstående sitatet jag alltid har forbundet med GG (vel, han hadde også flere visdomsord, som f.eks. “greed, for lack of a better word, …” og mange andre.) Får se filmen om igjen
Håkon | 08.08.2008 klokken 02.22.07 | Svar
Et av problemene med folk som siterer Sun tzu er a de siterer en av de kommenterte utgavene, og slett ikke teksten til Sun tzu. I tillegg kommer alle som bare sier noe som høres smart ut.
Nå vel, de aller fleste klarer ikke en gang å navngi hvem som sa «Jeg er uenig i hva du sier, men vil forsvare til døden din rett til å si det.»
Uansett, tilbake til det opprinnelige utsagnet. Det minner meg jo om det gamle jungelordet for skrankeadvokater i retten: Ikke still et spørsmål du ikke vet svaret på.
Iskwew | 08.08.2008 klokken 08.35.36 | Svar
Ivar, du drar muligens ut over sidelinjen, men det er helt ok. Dette er jo interessant. Jeg har ikke lest Sun Tzu, så jeg vet i hvert fall ikke.
Det sitatet du nevnte er en god leveregel, mener jeg. Det stemmer godt med slik jeg tenker om en del ting.
Gekko-sitater er jo en egen kategori her i bloggen - det ligger flere perler fra Gekko her
Håkon, det var Voltaire som sa det
Iskwew | 08.08.2008 klokken 09.08.21 | Svar
Det slår meg, når jeg ser på Gekko-sitatet igjen, at det Gordon gjør, er å gi sin tolkning av det Sun Tzu sier.
Bud Fox bruker følgende sitat (som jeg ikke vet om er et sitat):
Shoaib | 08.08.2008 klokken 09.41.36 | Svar
Det er det de fleste tror Iskwew, men sitatet stammer fra “friends of Voltaire” skrevet av Evelyn Beatrice Hall. Hun prøde å formulere Voltaire’s ideer og dette var en av essensene, men altså ikke et sitat fra mannen selv.
Iskwew | 08.08.2008 klokken 10.01.12 | Svar
Aha, Shoaib! Da lærte jeg noe nytt. Og dette ble liten tråd med mange interessante kommentarer. Litt uventet, men morsomt
Martine Votvik | 08.08.2008 klokken 10.04.30 | Svar
Jeg tror jeg heller foretrekker Leonardo Da Vinci i det tilfellet.
“Viss du vet nøyaktig hva du skal gjøre, hva er så hensikten med å gjøre det?”
Min egen oversettlese fra engelsk sitatbok.
Det kan tolkes i sammenheng til å bety: Viss du vet at du kan vinne over noen, så er det ikke lengre noe der å bevise.
Iskwew | 08.08.2008 klokken 10.07.12 | Svar
Det var et interessant sitat, Martine. Sure things innebærer ikke store utfordringer, nei.
Håkon | 08.08.2008 klokken 12.07.11 | Svar
Jepp, Shoaib, det var Evelyn Beatrice Hall (som skrev under psevdonymet Stephen G. Tallentyre).
Jeg er ikke helt sikker på Martines Leonardo-sitat heller. Han blir også tillagt utsagn som sier omtrent det motsatte.
På den annen side, såpass mange av Leonardos prosjekter ble aldri fullført at han sikkert har sagt et og annet fyndord om ting om ikke gjøres.
Iskwew | 08.08.2008 klokken 12.23.18 | Svar
Uansett var fyndordet godt, synes jeg
Håkon | 08.08.2008 klokken 14.05.06 | Svar
Ja vel. Leonardo er også tillagt et utsagn som sier noe i retning av: Kunnskap er ikke nok, du må bruke den. Vilje er ikke nok, du må handle.
Om du vet nøyaktig hva du skal gjøre, f.eks. for å redde et liv, hva er så hensikten med å gjøre det?
Nå vel, det var sikkert en helt annen kontekst enn Martine og du har plassert sitatet
Elle | 08.08.2008 klokken 14.13.44 | Svar
Utfallet av forsøket på å redde liv (selv om du gjør alt korrekt) er ikke alltid gitt, men jeg er ellers enig med deg- ”Fyndordet” har en del logiske brister :).
Iskwew | 08.08.2008 klokken 14.33.37 | Svar
Det var en annen kontekst, ja, Håkon. Og mer metaforisk enn konkret. Men du har selvsagt rett. Der er det logiske brister. Det andre utsagnet var godt
Håkon | 08.08.2008 klokken 20.48.42 | Svar
Metaforisk?
Det minner meg på at jeg snart burde finne en kildehenvisning for en aforisme med en rimelig morbid metaforbruk: På dette sted iler døden livet til unnsetning
(Et tidels poeng for å gjette hvilken arbeidplass det over nevnte fyndord er motto.
)
Håkon | 08.08.2008 klokken 20.50.23 | Svar
(nå vel, om det skal være er eller var kan vel diskuteres)
Iskwew | 08.08.2008 klokken 22.03.23 | Svar
Hehe Håkon, I am from Barcelona. I know naathing.
Håkon | 09.08.2008 klokken 22.54.04 | Svar
Nei, det ¨har ikke noe med restaurantkjøkken eller kelneyrket å gjøre.
Iskwew | 09.08.2008 klokken 23.53.20 | Svar
Nei, det har vel ikke dét