Ti feil en blogger bør unngå
Inne i admin-bildet i Wordpress ligger det lenker til mangt og mye. Alt fra nye temaer og plugins til artikler. Og der følger jeg med. I går sto det en interessant artikkel. En blogger som heter John Chow, som visstnok skriver en mye lest blogg, kom med en liste over 10 feil en blogger som vil ha ære og berømmelse i Blogglandia bør unngå. Og noen av de rådene synes jeg var gode. Selv om jeg ikke er ute etter verken ære eller berømmelse, jeg er egentlig bare ute etter å få utløp for noe av skrivelysten og selvsagt å ha min egen talerstol. Alle bloggere er per def. litt narcisistiske, som Undre ville sagt det.
Dermed skal jeg gjøre noe av det han sier i en av rådene sine at man ikke skal, nemlig bruke andres poster :o)
Bloggefeil #1 Å ikke oppdatere jevnlig
Det opprettes blogger i en vanvittig fart hver dag. I begynnelsen skrives det lassevis med poster, og så dabber det av. Og da dør før eller siden bloggen. Skal du blogge, så bør du velge en forutsigbar oppdateringsfrekvens. Jeg tror egentlig en tråd om dagen holder, om den er lang. Men noen ganger kommer det bare noe du må ut med, så det blir noen dager to og noen dager tre.
Bloggefeil #2 Å blogge bare for penger
Visstnok er John Chow av de som tjener penger på bloggen sin. Noen norske bloggere gjør også det. Det er en fjern tanke for meg, for jeg skriver ikke for å tjene penger, men fordi jeg elsker å skrive. Og ifølge John Chow tjener han penger nettopp fordi han ikke blogger for å tjene penger. Folk merker det, og liker det ikke, om du er for opptatt av penger.
Bloggefeil #3 Hurtigposting
Som blogger kommer du noen ganger over noen hotte saker, der du scanner mediene for å finne noe å skrive om. Og da skriver du fort, og publiserer før du har rukket å lese gjennom. Dermed må du rette opp i etterkant, og det er utrolig mye bedre å lese korrektur før raljeringene ligger ute i offentligheten. Noen ganger kan det være lurt å sove på en post også. Men det skal jeg innrømme at jeg sjelden gjør. Jeg skriver og så publiserer jeg som regel med en gang. Her kan jeg garantert skjerpe meg.
Bloggefeil #4 Å ikke være personlig
Folk leser ikke blogger som et alternativ til Dagsrevyen. De leser for å få dine synspunkter. Og det gjelder meg også. Jeg faller fort av lasset dersom en blogg er en nøytral opplisting av fakta og hendelser. Heller litt overstadig raljering. Og det er en forskjell på å være personlig og å være privat. Blogger som er for private, har jeg det heller ikke med å lese så lenge.
Bloggefeil #5 Å være en Copycat
Her gjør jeg altså en bommert i denne posten, for jeg kopierer jo John Chow. Men det er fordi jeg syntes posten var interessant. Bloggen og materialet ditt må være så unikt som mulig, for at folk i lengden skal gidde. Om du skriver om det samme som 10 av nabobloggene i Blogglandia, uten egne synspunkter, vinklinger og form, er det neppe slik at du beholder leserne dine særlig lenge.
Bloggefeil #6 Å ikke svare på kommentarer
Blogging er et verktøy for toveis-kommunikasjon. Så svar de som kommenterer i bloggen, det øker sannsynligheten drastisk for at de kommer tilbake. og en blogg er jo et utmerket verktøy for å dele og utvikle synspunkter. Aktive kommentatorer er det som gjør det morsomt, slik jeg ser det. Å skrive kommentarer ut i det store intet, det liker i hvert fall ikke jeg.
Bloggefeil #7 Å ikke gi ut feeden din
Dette punktet skjønner jeg ikke helt, men jeg tror han mener at feeden gjør det lettere for folk å følge med. Dessuten kan du legges til i tjenester som Bloglines og Kinja, og det gjør at du får besøk med en gang du poster. Men antallet som så vidt jeg kan se har lagt til feeden min er lite i forhold til totalt antall lesere.
Bloggefeil #8 Å ikke være aktiv i andre blogger
Det er ingen tvil om at dersom du er aktiv i andre bloggers kommentarfelt, så øker det antall besøk tilbake i din egen blogg. Jeg følger som regel sporene etter de som kommenterer, og da oppdager jeg stadig vekk gode blogger, i det siste spesielt Avil og Sissel sine blogger. I tillegg kan du linke til andre blogger. Og det skal jeg gjøre i større grad, nå etter at jeg har flyttet lenkene til en egen side. Da jeg hadde dem i sidebar var jeg litt opptatt av at det ikke skulle være for mange, for sidebar ble veldig lang. Og om du inspireres av en post et annet sted, skal du alltid sende trackback, synes jeg. Det handler om respekt for andre. Men det er ikke alltid lett, Goodwill prøver stadig vekk, uten at det kommer gjennom noe trackback. Et eller annet i Wordpress gjør at det ikke fungerer som før.
Dessverre blir det for lite tid til å være veldig aktiv andre steder.
Og bloggere som har vært kommentatorer her, og så får egne blogger, de får gjerne oppstarthjelp. For det er morsommere å blogge når man får besøk. Og det kan jeg bidra til.
Bloggefeil #9 Å skrive for Google istedet for mennesker
Noen ser ut til å skrive poster med det formål å få treff fra google og andre søkemotorer. Det gjør de ved å krydre teksten med ord som lett gjør at det kommer folk susende på søk. Sex, pupper og Tone Damli Aaberge er eksempler på det. Men det er ikke lesere som blir eller er aktive i bloggen. Det er en flyktig masse, som forsvinner like raskt som de kommer. De “ekte” leserne derimot, gidder gjerne ikke lese poster som er konstruert med det formål å få treff fra google.
Bloggefeil #10 Å ikke lese Iskwews hjørne på www
Denne måtte jeg selvsagt skrive om :o) Originalen heter: Blogging Mistake #10 – Not Reading John Chow dot Com. Neida, det er ikke et must å lese i Hjørnet, men det er veldig hyggelig om du gjør det! Og en av de geniale tingene med Hjørnet, synes jeg, er Avsporingstråden. Den er mer enn et signal om at det ikke bare må snakkes om det jeg er opptatt av, og det er veldig bra. Avsporinger er forøvrig velkomne ellers også. Assosiasjoner og kreativitet er nemlig det beste Iskwew vet :o)
Copyright©2007 Iskwew






bluebird | 13.02.2007 klokken 11.45.02 | Svar
Bare fodi jeg er litt nysgjerrig, du sier at du kan se at feed’en er lagt til i Bloglines og Kinja, men jeg bruker (les : er desperat avhengig av) Google Reader. Kan du se hvor mange som bruker feed fra deg i Google Reader eller kommer dette bare opp som en vanlig crawl (hm… gode norske ord for dette finnes det ?)i r bloggen din ?
Iskwew | 13.02.2007 klokken 11.55.19 | Svar
Nå logget jeg inn der jeg også. I Bloglines står det at det er 12 abonnenter på feeden min, men i Google reader står ikke den informasjonen så vidt jeg kan se. Ikke i Kinja heller, tror jeg.
bluebird | 13.02.2007 klokken 12.16.15 | Svar
Ok. Takk. Nyttig å vite i en annen sammenheng. Mvh bluebird
Iskwew | 13.02.2007 klokken 12.22.35 | Svar
Jaha? :o)
Google reader så forøvrig veldig ok ut.
Og nå ligger det feed øverst i sidebar så den er lettere å finne.
Goodwill | 13.02.2007 klokken 12.38.34 | Svar
Det er forskjell på å bruke andres poster og å kommentere dem i sin egen blogg. Det kalles videreforedling, det!
Bloggefeil nr 10 - er det mulig, da? “Ikke lese Iskwew’s hjørne på www”? *rystet*
*ups! Nå får jeg vel han karen fra balkongen på nakken for å smiske igjen*
Iskwew | 13.02.2007 klokken 12.44.54 | Svar
Ja, eller så kalles det å spille bloggeball :o) Og det liker jeg veldig veldig godt, for da utvides diskusjonene.
Bare smisk i vei
:D
Balkongmannen overlever ;o)
Goodwill | 13.02.2007 klokken 12.56.49 | Svar
Hehe - spille bloggeball - det assosierer jeg med det aller første dataspillet jeg oppdaget, tilbake i steinalderen!
Men det er en god sammenligning. En ide kommer sjelden av seg selv, vi trenger som regel en serve :-))
Iskwew | 13.02.2007 klokken 12.58.52 | Svar
Jasså :o) Ikke et slikt digert strategispill med mennesker som ser helt ekte ut, selv om de skyter mye mer enn vanlige folk, skjønner jeg.
Det kommer i hvert fall veldig lite ideer ut av et vaakum og ekkoet av egne tanker. Litt innspill og inspirasjon er helt nødvendig.
Helge | 13.02.2007 klokken 13.02.21 | Svar
Ja, men da gjør jeg jo det meste riktig da, etter at jeg begynte å lese Iskwews hjørne ;O)
Iskwew | 13.02.2007 klokken 13.20.07 | Svar
Ja, nettopp, Helge :o) Du har suksess i vente.
E.R. II | 13.02.2007 klokken 13.44.09 | Svar
Personlig er vel det stikkordet som fenger mest her for en uten teknobriller. Finanskurs for datere er noe av det beste jeg har lest. Det var det som gjorde meg til abonnent!
Iskwew | 13.02.2007 klokken 14.00.05 | Svar
Takk, E.R.! Jeg satt akkurat og tenkte at jeg snart får skrive en finansblogg så finanshjernen ikke skrumper helt inn her jeg er hjemmeværende med sykt barn :o)
Goodwill | 13.02.2007 klokken 14.16.26 | Svar
Men hvor er det nå blitt av trackback-URL’ene dine?
Iskwew | 13.02.2007 klokken 14.18.22 | Svar
Den linken fungerte ikke. Den skal legge til trackback/ back den vanlige URL’en, men den gjør ikke det. Den metoden som Small Potato foreslo funger bare om du har permalenker som er et postnummer, ikke når det er / til slutt i permalenken.
Goodwill | 13.02.2007 klokken 14.23.23 | Svar
Hmm…høres innviklet ut. Men det må jo gå an å få det til her også?
Oppgave for en som er mer datakyndig enn meg…
Avil | 13.02.2007 klokken 14.32.30 | Svar
Eg blei så smigra over å vere nevnt at eg datt litt ut. *lukkeleg*
Iskwew | 13.02.2007 klokken 14.49.38 | Svar
Goodwill, det skal strengt tatt fungere bare med å bruke permalenken når du er på wordpress. Tigui fikk til å sende trackback ved å legge til trackback/ på slutten.
Avil, om det ikke skal mer til for å gjøre deg lykkelig, skal jeg jammen gjøre mer av det :o))
Skorpionkvinnen | 13.02.2007 klokken 14.57.41 | Svar
Hmmm…..jeg føler meg litt på siden her, men jeg begår i hvert fall ikke feil #10!!
abre | 13.02.2007 klokken 15.03.06 | Svar
Jeg skjønner ikke nr. 1. Hvorfor må “oppdateringsfrekvensen” være forutsigbar? Hva menes med at “bloggen dør”? At man slutter å skrive, eller at lesere faller fra? De leserne som faktisk er interessert i det en skriver, kan da bruke feeds? Og resten er det vel egentlig så farlig med?
For meg er en blogg et sted å gjøre tilgjengelig det man har på hjertet. Det forutsetter at man faktisk har noe på hjertet.
Iskwew | 13.02.2007 klokken 15.09.50 | Svar
Skorpionkvinnen, jeg synes du gjør mye riktig jeg :o)
Abre, det jeg tror han mener er at frekvensen bør være forutsigbar, altså ikke slik at det er 10 poster en dag og så stille en uke. Men selvsagt kan man bruke feeds.
Jeg vet ikke hvor mange som har meg på feed, men sammenlignet med antall besøk er det få, tror jeg. Det kan selvsagt ha sammenheng med at jeg poster omtrent hver dag, slik at folk ikke trenger feed for å vite når jeg poster.
Men en blogg det ikke postes i, kommer til å gå i glemmeboken etterhvert, tror jeg.
Skorpionkvinnen | 13.02.2007 klokken 15.41.00 | Svar
Du er snill du, Iskwew :-))
Avil | 13.02.2007 klokken 15.55.03 | Svar
Det er mogeleg eg må komme ut av skåpet som ei enkel sjel, Iskwew.
abre | 13.02.2007 klokken 15.59.21 | Svar
Jeg skjønte hva som mentes med forutsigbar frekvens, jeg skjønte bare ikke hvorfor dette er viktig. Hvorfor i all verden bør det ikke være mange poster en dag, og så stille en uke? Eller et par måneder, for den del? Bør man ikke heller skrive når man har noe å si?
Men jeg er enig i at feeds ikke er noe poeng når det postes ofte. Da kan det tvert imot være til bry, synes jeg.
Feeds egner seg aller best til å følge med de som poster sjeldent. Da kan man nettopp la en blogg gå “i glemmeboken”, og så får man automatisk påminnelse når det er kommet noe nytt! Men det kommer selvsagt an på hva du mener med “ikke postes”. Hvis man har sluttet å blogge bør man gi beskjed om det.
Iskwew | 13.02.2007 klokken 16.35.03 | Svar
Det er du også, Skorpionkvinnen :o)
Hehe, Avil, jeg liker folk som er lette å glede, altså :o)
Jeg har noen slike blogger som jeg har i Bloglines, nettopp av den grunnen du sier, Abre. Og selvsagt bør man ha noe å si for å skrive, selv om jeg noen ganger skriver selv om jeg ikke har så mye viktig å meddele verden.
Og uansett så får hver og en blogge som det passer en selv, enten det er mye eller ofte. Om det leses, er opp til andre.
blues4u | 13.02.2007 klokken 17.51.35 | Svar
Som en uten egen blogg, er jeg vel “diskvalifisert” i utgangspunktet,
men trives ihvertfall som fast leser av enkeltes blogg-poster,
og spesiellt din Isk!
…ellers er vel reglene for bloggere enkle å være enig i.
Stå på Isk,
fortsatt god kveld,
fra en (periode-)kommenterer.
blues4u | 13.02.2007 klokken 17.52.48 | Svar
hehe, skulle vært “enkle å være enig i”, og ikke ekle…
Iskwew | 13.02.2007 klokken 18.08.37 | Svar
Du er selvsagt ikke diskvalifisert fra å mene noe om hvordan blogger bør være, selv om du ikke har en selv. Lesere er like viktige som skribenter :o)
Og det er hyggelig at du trives!
Tiqui | 13.02.2007 klokken 20.18.02 | Svar
Bloggfeil nr 10 burde være bloggfeil nr 1 - da hadde man jo ikke blitt gjort oppmerksom på hva man skal unngå!
Jeg begår feilen om uforutsigbar oppdatering for tiden, dvs jeg annonserte jo i oktober at jeg måtte slutte å blogge frem til mars, men jeg har visst blogget likevel, bare ikke fullt så ofte. Så da har jeg vel oppdatert uforutsigbart ettersom det ikke har vært stille siden oktober..
Ellers lover jeg å bli mer aktiv både her og der snart…..
Iskwew | 13.02.2007 klokken 20.42.50 | Svar
Bloggen din viser det gode med bloglines - du dukker der opp når du poster. Forresten så tror jeg det var lurt at du meldte fra at frekvensen din kom til å gå ned. Vi trofaste er veldig tålmodige og venter forventningsfullt på at oppgaven din blir ferdig :o)
radiohode | 13.02.2007 klokken 21.23.25 | Svar
Bar post, Iskwew! Jeg lurer litt på åttern. Jeg ser f.eks. i vgb at der er trackbacks tenkt brukt for å si fra om at man lenker til noen. Jeg trodde det var greit å bruke det som en type kommentar til poster med likt tema o.l. som den posten man trackbacker fra? Så nå blir jeg usikker, men så er jeg en tulling også, da.
Den andre jeg lurer på er tiern. Ja, jeg leser Iskwew, men da må jeg gjerne velge bort ett av tre:
a) Ikke sove
b) Ikke blogge selv
c) Ikke jobbe
For du skriver så mye. Og så mye bra! Hvor skal dette enda, spør jeg meg selv?
Iskwew | 13.02.2007 klokken 21.33.24 | Svar
Jo flere trackback, jo bedre, sier jeg. Kan du krydre poster med trackback i en eller annen retning, så gjør det. Det er bedre med to trackback enn ingen trackback, som Pompel&Pilt ville sagt.
Jeg burde tenke litt over a), b) og c) :o)) Og takk skal du ha, du er snill :o)
radiohode | 13.02.2007 klokken 21.51.36 | Svar
Hvordan løser du forresten det med trackbacks til sånne blogspot-blogger. Da må man være blogspoter selv. Og det er man ikke.
Iskwew | 13.02.2007 klokken 22.15.28 | Svar
Trackback er for tiden vanskelig selv mellom to Wordpress-blogger… Så da får man ikke gjort annet enn å linke. Og det er det viktigste, linken, at man sender folk videre til andre blogger.
Undre | 13.02.2007 klokken 22.52.14 | Svar
*hoppe glatt og elefant over alle kommentarene*
Undre ville tatt enda hardere i og sagt at alle bloggere er skikkelig narcisistiske. Undre bruker få gråtoner i bloggverdenen.
*beklager jeg er febril*
Iskwew | 13.02.2007 klokken 23.17.15 | Svar
Ja det skjønner jeg, der du hopper glatt og eleFANT over alle kommentarene.
Jepp, vi er narcisistiske. Bare det faktum at vi tror folk er interessert i raljeringene våre, beviser jo det.
Undre | 13.02.2007 klokken 23.28.33 | Svar
Hehe. Men nå er jeg jo faktisk interessert i raljeringene dine, Isk.
Og apropos kenguru, så er det jo ikke et sunnhetstegn om man fullstendig mangler en narcisistisk side heller, skulle jeg mene, så alt handler som det meste andre om en balansegang.
Iskwew | 13.02.2007 klokken 23.30.53 | Svar
Så lenge folk leser, så er det vel av en viss interesse :o) Ergo er det bare å titte litt i navlen og skrive i vei :o)
Selvsagt skal du mene at du har såpass verdi (og da er du narscisisisk) at du har noe å komme med som folk kan interessere seg for.
Undre | 13.02.2007 klokken 23.38.20 | Svar
Enig.
Iskwew | 13.02.2007 klokken 23.40.45 | Svar
:o) Vi er jammen ikke dumme *titter i navlen litt til*
Undre | 13.02.2007 klokken 23.42.50 | Svar
*fnis*
radiohode | 14.02.2007 klokken 09.42.53 | Svar
Lurer på hvorfor jeg brått fikk assosiasjoner til filmen “Får jeg se din smukke navle?”
Det må sikkert ha vært noe på radioen. Pussig. Radioen står ikke på?
Iskwew | 14.02.2007 klokken 09.43.37 | Svar
HAHA, radiohode :o)) Kanskje du har en radio inne i hodet?
Frida K | 16.02.2007 klokken 18.25.35 | Svar
Hmmm, bloggefeil 10 er jeg helt enig i
Har ikke tid til å oppdatere hver dag, eller svare på alle kommentarene bestandig jeg. I perioder går det ba, men så skjer det mye IRL og da har jeg ikke tid.
Men bra innlegg Iskwew!
Iskwew | 16.02.2007 klokken 18.29.13 | Svar
Du må ikke oppdatere daglig, Frida :o) Jeg vet at du ikke oppdaterer daglig, ergo forventer jeg det ikke. Jeg har Bloglines til å følge med.
Men om jeg plutselig sluttet å skrive, omtrent daglig, hadde kanskje noen begynt å lure. Det handler om forventninger.
:o)
Frida K | 16.02.2007 klokken 18.54.58 | Svar
Hehe, godt
Og du er flink til å oppdatere, nesten så jeg har lyst til å sette deg som startside
Og jeg har byttet blogghjem til forfatterbloggen. Det er den jeg kommer til å oppdatere fremover, når jeg har tid og lyst
Iskwew | 16.02.2007 klokken 19.07.25 | Svar
Da skal jeg bytte lenke. Den er mer deg, den forfatterbloggen :o)